آموزش و آشنایی با انواع آبنما برای طراحان

 

زندگی ماشینی و دور از طبیعت امروز، توجه معماران و طراحان را به مبحث آبنما جهت ایجاد آرامش، نزدیکی بیشتر به طبیعت، تلطیف روح آدمی و جلوه بخشیدن به طراحی های خود معطوف نموده است. فضاهای شهرها و معابر و میادین، پارک های عمومی، ادارات و سازمانهای بزرگ، دفاتر کاری و شرکت های خصوصی کوچک و بزرگ، مراکز آموزشی، منازل، باغ ها و فضاهای سبز خصوصی و فضاهای آبی و ... هر یک می تواند پذیرای انواع مشخصی از آبنما باشد و به جهت اینکه هر فضا دارای خصوصیات خاص خود می باشد بهتر است برای هر فضا طرح مختص آن طراحی گردد که هماهنگی لازم را با آن فضا داشته باشد. استفاده از آبنما در سه فضای مختلف 1- در شهر 2- در باغ و فضای سبز 3- در ساختمان و دکوراسیون، دسته بندی می شود. در این راستا، شرکت GSO جهت سهولت دستیابی و جلوگیری از سردرگمی برای افراد متخصص و آشنایی و آموزش افراد غیر متخصص این بخش را به سه گروه مختلف 1- آبنما شهری 2- آبنما باغی و لنداسکیپ 3- آبنما خانگی و دکوراتیو تقسیم نموده است که هر کدام  دارای شرایط محیطی، کاربری، طراحی و دانش مخصوص به خود می باشد که برای آشنایی بیشتر شما در ادامه به هر یک اختصاراً پرداخته ایم.

انواع آبنما

 

گروه 1: آبنمای شهری :

با توجه به اینکه روزانه افراد زیادی در سطح شهر در رفت و آمد هستند آبنمای شهری با ایجاد یک بافت نرم در کنار فضای سبز باعث به وجود آمدن نوعی نشاط و آرامش در افراد میگردد. منظور از آب نمای شهری، فضاهای آبی است که در سطح شهر به درخواست شهرداری ها و ادارات دولتی و سازمان ها و ... راه اندازی شده است. با توجه به عمومی بودن و وسعت فضاهای شهری، دست طراحان شهری برای انتخاب نوع آبنما بسیار باز می باشد. این نوع آبنما را می توان به 5 دسته، انواع آبنماهای ریتمیک، موزیکال، کف خشک، آبنماهای کلاسیک و همچنین المان های آبی تقسیم بندی کرد که در زیر توضیح مختصری برای هر یک آورده ایم که شما دوستان می توانید از بخش آبنمای شهری و همچنین نمون ه پروژه های انجام شده این شرکت و دیگر همکاران برای آشنایی بیشتر و انتخاب نوع طرح آبنمای شهری مورد نظر خود اقدام کنید.

 

 

 

1-1) آبنماهای موزیکال :

آبنمای موزیکال شهری با استفاده از نرم افزارها و سخت افزار های مخصوص نوعی رقص آب را همگام با موزیک و نور، تولید میکند. این آبنما لزوما شامل تغییر ارتفاع آب در فواره ها نمی شود و گاهی تنها با حرکت هماهنگ نازل ها با موزیک ایجاد می شود. لازم به ذکر است که با توجه به تجهیزات مورد نیاز شامل نرم افزار و سخت افزار کنترلی و تعدد پمپ ها و نازل ها، برپایی این نوع آبنما هزینه بالایی را نسبت به آبنماهای دیگر از لحاظ قیمت و زمان اجراء، در بر دارد

 

 

 

1-2) آبنماهای ریتمیک :

به خاموش، روشن و یا کم و زیاد شدن فواره ها با ریتم خاصی که توسط طراح با نظم و هماهنگی مشخص، برنامه ریزی می شود، همراه با موزیک و یا گاهی بدون آن، آبنمای ریتمیک گفته می شود. این آبنماها کوچکتر از آبنماهای موزیکال هستند ولی آن نیز از تعدد پمپ و سخت افزارهای تخصصی برای برنامه ریزی جهت کنترل خروجی فواره ها استفاده می شود، بنابراین میتوان از لحاظ قیمت، این دسته از آبنما را بعد از آبنماهای موزیکال، در رده دوم قرار داد

 

 

 

1-3) آبنمای کف خشک :

آبنمای کف خشک، به آبنمایی گفته میشود که سطح آب غیر قابل رویت و کاملاً پوشیده شده است و آب خروجی از نازل به داخل زمین فرو رفته و توسط مخازنی که در زیر سطح زمین جاسازی شده اند، جمع آوری می گردد و با نیروی پمپ به چرخه گردش آب نازل باز می گردد. در این نوع آبنماها شما می توانید بین نازل های آب حرکت کرده و ارتباط نزدیک تری با آبنما و آب خروجی فواره های آن برقرار کنید. این آبنما بعلت ایجاد سرگرمی برای کودکان و نداشتن خطر سقوط در حوض یا دریاچه آب، برای فضاهای تفریحی مانند پارک ها بسیار توصیه می شود. به این آبنما می توان موزیکال بودن و ریتمیک بودن را نیز اضافه کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و کامل تر می توانید مقاله "تعریف آبنمای کف خشک" را در بخش مقالات این وب سایت مطالعه نمایید.

 

 

 

1-4) آبنمای کلاسیک :

طراحی های شهری قدمت این نوع آبنما به علت سادگی، هماهنگی با بیشتر محیط ها و نوستالژیک بودن آن، بسیار بیشتر از انواع مشابه، می باشد و همواره مورد توجه طراحان در محیط های مختلف عمومی شهر، قرار گرفته است. در این نوع آبنما که به آبنمای کلاسیک معروفند از حرکت نازل یا فواره و موزیک خبری نیست و باید تنوع طراحی آن توسط خروجی های مختلف نازل ها و همچنین تنوع بخشیدن به طرح معماری حوض آب، ممکن شود. بدین منظور فواره های گوناگونی شامل نازل های آبنمای کلاسیک برای این گونه آبنماها تولید گردیده که در حوض ها با استفاده یا بدون استفاده از فواره و با سکون یا ریزش آب، طرح های کلاسیک گوناگون بسیار زیبا خلق شده است.

 

 

 

1-5) المان های شهری و مجسمه های آبی :

المان یا نماد شهری شامل احجام واشکال هندسی است که در سطح شهر به صورت پیکره وار و انتزاعی به عنوان نشانه استفاده شده است. مجسمه شهري، حجمي سه بعدي و داراي فرم و بيان هنرمندانه است كه از جهات مختلف قابل نظاره ميباشد. در واقع اين نوع مجسمه، جزيي از مبلمان شهري است. تفاوت اصلی مجسمه با المان در نگاه انتزاعی و غیر مستقیم المانها به موضوع است. نگاهی که ذهن انسان را بعنوان یک موجود متفکر درگیر خود میکند. از مجسمه میتوانیم برای نشان دادن مکانی خاص مثلا مکانهایی که به نام افراد مشهور و یا استوره ها معرفی شده اند استفاده کنیم حال اگر این سازه به گونه ای هماهنگ با طراوت، سر زندگی و زیبایی آب تلفیق شود می تواند تاثیری دو چندان بر روی بینندگان خود گذاشته و در خاطره آنها باقی بماند. از اینرو امروزه از این نوع آبنما به وفور استفاده شده است. دقت شود که این نوع آبنما با توجه به ساختار سمبلیکی که دارد می تواند در جذب گردشگران و توریست ها نقش پر رنگی را ایفا کند. این نوع آبنما غالبا از جنس بتن، استیل و شیشه است.

 

 

گروه 2: آبنما باغی و لنداسکیپ :

صدای زمزمه آبی که از آبشارها سرازیر و در نهرها جاری میشود و یا دیدن آب داخل برکه ها و حوضها تأثیری روح نواز دارد. لمس آب باعث نشاط شده و حضور آبنما باغی در هر فضایی، حس دعوت کنندگی در مخاطب، ایجاد می کند که این همه را شما می توانید در باغها و فضاهای سبز خود ایجاد نمایید. در این راستا شرکت GSO توانسته صدای زیبای ریزش آب از آبشارهای کوچک مصنوعی با طول های مختلف، وجود آبهای ساکن برکه های مصنوعی، ریزش آب پرده ای در کنار استخرها و حوضچه ها، و بخصوص وجود دلنواز آب و آتش در کنار هم را به گونه ای فراهم آورد که طراحان لند اسکیپ به راحتی بتوانند با شناخت محصولات و استفاده از طرح های متنوع آبنما، زیبایی طرح های خود را دوچنان کنند.

 

 

 

2-1) پرده آب:

پرده آب از لحاظ بصری نمایی از ریزش آب به صورت پرده ای شفاف و به هم پیوسته همراه با صدای دلنشین آب را ایجاد میکند که شامل نازل های پرده آب دیواری و ایستاده، آبریز های دیواری، جام های آبی، نازل های نی ریز، پرده آب استخری یا کرتین و ... می باشند.

 

 

 

2-2) حوض ، برکه آماده و آبراهه:

به راستی داشتن یک برکه همراه با ماهی های زیبا و گیاهان مردابی مانند نیلوفر آبی در حیاط منزل یا فضای باغ، حظ بصری فراوانی با خود به همراه دارد. همانطور که می دانید در صورتی که آب به مدت طولانی در یک جا بدون حرکت بماند، گنداب شده و داخلش جلبک و حشره می گذارد. به همین دلیل در ساخت برکه حتماً باید به فیلتراسیون و تسویه، جهت شفاف سازی آب و جلوگیری از رشد جلبک ها و کدر شدن آن توجه شود . برای این منظور شرکت GSO برای راحتی کاربران یک سری برکه پیش ساخته در ابعاد مختلف که متناسب با محل مورد نظر شماست، با متریال پلی یورتان برای ایجاد برکه های کوچک و ورق ژئوممبران جهت ایجاد آبگیرها و دریاچه های مصنوعی در سایزهای بزرگ و وسیع و همچنین برای داشتن حوضچه ها با ظاهری مدرن و استقامت بیشتر از نوع استیل آن را تولید کرده که یک پکیج حوض آماده با تمامی متعلقات آن است.

 

 

 

2-3) آبنمای آب و آتش :

پکیج آبنمای آتش از تلفیق دو عنصر متضاد در طبیعت زیبایی خاص و مدرنی را به وجود می آورد که روشنایی و گرمای ملایم و رقص شعله های آتش به همراه حرکت آرامبخش و صدای گوشنواز آب، آرامش خاصی را به بیننده القا می کند. به علت زیبایی فوق العاده و گرمی و صمیمیتی که وجود آتش می تواند به محفل دوستانه شما در فضای باز ببخشد، پکیج آبنمای آب و آتش را می توانید در سایزهای مختلف که مناسب برای فضای مورد نظر شما باشد در اختیار داشته باشید و برای روزهای سرد پاییزی و شب های خنک و حتی بارانی نیز ما محصول آتشدان را ارائه کرده ایم تا شما بتوانید در کنار زیبایی، از گرمای لذت بخش آن نیز در طراحی فضای باز خود استفاده کنید

 

 

گروه 3: آبنما خانگی و دکوراتیو :

استفاده از آبنما در دکوراسیون ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی مانند مال ها و هایپرها و هتل های بزرگ و...، امری نوپا، جدید و لاکچری می باشد که به علت تلطیف و آرامشی که جریان آب در محیط زندگی انسان ایجاد میکند، امروزه این آبنما خانگی و دکوراتیو طرفداران بسیاری را در بین طراحان دکوراسیون ساختمان مجذوب خود کرده است که شما می توانید با استفاده از این تخصص آمیخته به هنر، محیط زندگی و کار خود و یا مشتریانتان را خاص، زیبا و خلاقانه طراحی کنید. این بخش شامل انواع آبنمای دیواری ، نواری و همچنین انواع استندهای آبنما و یا آبریز میباشد. برای دیدن طرح های کار شده جهت ایده گرفتن و همچنین شناخت بیشتر با محصولات این گروه شما می توانید از بخش آبنمای دکور و ساختمان شرکت GSO دیدن فرمایید.

 

 

 

1-3)آبنما دیواری :

آبنما دیواری شامل آبنما شیشه ای، آبنما هارمونیک، آبنما آریا وال و آبنما حبابی همگی به صورت دیواری هستند که آب با طرح های گوناگون روی آن می لغزد و جلوه های شگرفی را خلق میکند که راجع به هر یک به اختصار توضیحی میدهیم.

آبنمای شیشه ای : این آبنمای پر طرفدار، دیواری شیشه ای را شامل می شود که آب بر روی آن سر می خورد وزیبایی بسیار زیادی را در هنگام حرکت بر روی شیشه ایجاد می کند که می تواند به عنوان تفکیک کننده دو فضا با قابلیت دید دو طرفه در مکان مورد نظر شما استفاده شود

 

 

 

آبنمای هارمونیک : این آبنما با توجه به سطح خاصی که در تولید آن استفاده شده است، حرکت آب به سمت پایین را به صورت کف آلود و موج مانند روی سطح خود نمایش میدهد.

آبنمای حبابی : این آبنما توسط تزریق حبابهای تولید شده از هوا که به داخل آب درون محفظه ای از جنس شیشه جریان دارد، ایجاد می گردد و از شکست نورهای رنگی تابیده شده به آن بر زیبایی حبابهای شناور در آن می افزاید. نقطه قوت دیگر آن، صدای کم و عمر زیاد کارکرد و مصرف کم انرژی می باشد که همه این خصوصیات آن را برای استفاده در داخل ساختمان و حتی داخل اتاق خواب شما مناسب کرده است

 

 

 

آبنمای آریا وال : این آبنما متشکل از دیواری با سطح خاصی از موانع ایجاد شده به صورت مصنوعی به همراه یک شیب ملایم است که آب بر روی آن جریان دارد و طراحی سطح این دیوار به گونه ای است که از حرکت آرام آب بر روی آن جلوگیری کرده و باعث ترکیب آب و هوا و تشکیل حباب های ریز و در نتیجه ایجاد حجم مناسب در آب و کف آلود نمایش داده شدن آن در هنگام ریزش و حرکت آب به سمت پایین می شود همچنین صدای ایجاد شده از این ریزش آب بر روی دیوارها می تواند برای شنونده زیبا و قابل توجه باشد

 

 

 

2-3)آبنمای نواری :

آبنما نواری که تقریبا بدون صدا و با نمایش لغزش آب روی ریسمانهای شفاف زیبایی فضا را دو چندان می کند این آبنما یکی از زیباترین و خاص ترین آبنماهای ساختمانی شمرده می شود که با وجود نوارهای شفاف از جنس پلی استر که در فواصل چند سانتی از هم که بر روی دیوار و یا سقف به صورت خطی یا گرد و یا اشکال دیگر از بالا به سمت پایین توسط وزنه ها کشیده شده و قطرات آب بر روی آن می لغزد می تواند پارتیشنی لوکس برای ایجاد قسمت های مختلف در داخل و یا خارج از ساختمانها توسط طراحان، مورد استفاده قرار بگیرد. لازم به ذکر است یکی از خصوصیات مهم این آبنما کم صدا بودن و عمر بالای قطعات آن است که آن را محبوب برای هر فضایی می کند

 

 

 

3-3) استندهای آبنما :

استند آبنما مانند تابلوی نمایشی که قابلیت حرکت آب بر روی سطح عمودی، از جنس شیشه، سنگ، چوب و یا فلز استیل پوشیده شده است و در ابعاد کوچک قابل انتقال همراه با نصب بسیار آسان به دو صورت ایستاده و نوع دیگر قابل نصب بر روی دیوار و در ابعاد بزرگ قابل فیکس شدن با سازه ساختمان موجود می باشند. از این استندها حتی میتوانید با درج لوگوی شرکت و یا چاپ بنری برای نمایش یک یا چند محصول جدید در راستای تبلیغ کسب و کار خود بهره گیرید

 

 

 

4-3) آبریز دیواری :

آبریز دیواری که به صورت آبشار در تراز های مختلف قرار گرفته و باعث ریزش و ایجاد پرده آب میشود که می توان هم در داخل و هم در خارج از ساختمان استفاده کرد.

 
 
 
  و بسیاری از محصولات دیگر که برای اطلاعات بیشت شما می توانید آنها را در سایت ما یا دیگر همکاران، جستجو کنید.
 
 

 

تهیه کنندگان: مهندس محمد مددی - مهندس مرجان نبی یان

 

 

شرکت آبنما جی اس او فانتین

کيفيت را به قيمت بخريد

 
 
 
 
 
 

نظرات

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید!

امکان سفارش بیشتر از موجودی انبار نیست لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

تعداد موجودی انبار تعداد است لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

افزودن به سبد خرید

X