نقش آتشدان در دکوراسیون

آتشدان

آتشدان که با نام فایر پیت (Fire Pit) و یا فایر بولز (Fire Bowls) نیز شناخته می شود، به طور کلی به فضای گودال شکلی گفته می شود که درون آن آتش افروخته می گردد و اطراف آن را جهت جلوگیری از گسترش آتش، مصالح مختلفی از جمله فلز، آجر، بتن و ... قرار می دهند که از این آتش در گذشته جهت پخت و پز و گرم شدن استفاده می شده است اما امروزه این عنصر کاربردی به ابزاری دکوراتیو نیز تبدیل شده است که در اغلب طراحی ها نزد معماران و طراحان، جایی برای خود باز نموده است.

 

 

 

 

 

آتشدان گازی

آتشدان را در چه فضاهایی در داخل و خارج از ساختمان می توان استفاده نمود؟

انواع آتشدان از لحاظ سوخت مورد استفاده در آنها، به سه دسته آتشدان گاز سوز، آتشدان هیزمی و آتشدان سوخت مایع (بیو اتانول) تقسیم بندی می گردند و به لحاظ ایجاد گازهای نا مناسب هنگام شعله ور شدن، عموما در فضاهای باز استفاده می گردد ولی با ایجاد تمهیداتی می توان از آنها در داخل فضاهای بسته نیز استفاده نمود.

 

 

 

 

 

آتشدان هیزمی

آتشدان هیزمی در دکوراسیون:

آتشدان هیزمی بر گرفته از آتشدان هایی که از 400 هزار سال پیش جهت پخت و پز استفاده می شد، می باشد که به صورت نوین طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع آتشدان که عموما دارای مخزنی تقریبا گود جهت قرار دادن هیزم و آتش زدن آن می باشد با صدای سوختن چوب و گرما و بوی نوستالژیکی که ایجاد می کند برای فضاهای باز بسیار پر طرفدار و جذاب است. البته با توجه به دود متصاعد از آن و نظافت مداومی که نیاز دارد، این جذابیت را تحت شعاع قرار می دهد و حوزه استفاده از آن را محدود می کند. از اینرو از آتشدان هیزمی بیشتر در فضاهای باز استفاده می گردد ولی اگر باز هم اصرار به استفاده از این نوع آتشدان در فضاهای داخلی دارید، استفاده از دودکش خاصی را جهت خارج کردن دود و گازهای سمی و مضر تنفسی که از سوخت چوب ایجاد می گردد را فراموش نکنید.

این نوع آتشدان به صورت شومینه دیواری در داخل ساختمان نیز کاربرد دارد که البته دارای دودکش، حفاظ شیشه ای و دیگر استانداردهای امنیتی می باشد.

آتشدان هیزمی معمولا از جنس فلز، سنگی، آجری و یا بتنی ساخته می شوند.

 

 

 

 

 

آتشدان گازی

آتشدان گازی در دکوراسیون:

این نوع آتشدان بعلت ایجاد آتش از سوختن گاز شهری یا مایع LPG باعث کم شدن اکسیژن و ایجاد گازهای نا مناسب در اطراف خود، جهت تنفس می گردد. از این رو از آن در فضاهای باز مثل فضای سبز ویلاها، باغ و باغچه ها، کنار استخرهای روباز و حیاط خانه ها استفاده می گردد و در صورت تمایل به استفاده از آن در داخل فضاهای بسته، باید حتما از نصب دودکش مناسب جهت خروج گازهای سمی متصاعد شده از آن و ورود هوای تازه به داخل فضا مطمئم شد تا از کاهش اکسیژن و نامناسب شدن هوا جهت تنفس، جلوگیری شود. در صورت استفاده و مراعات استانداردهای لازم شاید آتشدان گازی یکی از گزینه های مناسب برای استفاده در دکوراسیون و داخل ساختمان باشد چرا که نسبت به دیگر آتشدان ها که با سوخت هیزم، سوخت مایع و یا سوخت فسیلی روشن می گردند، آلودگی کمتری ایجاد می کند و همچنین نظافت این نوع آتشدان به سادگی امکان پذیر می باشد.

میز آتشدان

این محصول به دو صورت دستی و یا به صورت آتشدان هوشمند با قابلیت امکان خاموش و روشن کردن دستگاه با یک کلید، در بازار موجود می باشد، که بهتر است نوع هوشمند آن جهت ایمنی به لحاظ عدم نشت گاز به هنگام خاموش شدن ناخواسته انتخاب گردد.

آتشدان گازی بعلت نوع سوخت خود باید جایی از محیط نصب گردد که دسترسی به سیستم گازکشی شهری را داشته باشد.

 

 

 

 

 

آتشدان الکلی

آتشدان الکلی یا اتانولی در دکوراسیون:

سوخت مایع یکی از دیگر انواع سوخت آتشدان می باشد ولی سوخت مایعی که از مشتقات نفتی باشد علاوه بر دود، بوی نامطبوعی نیز ایجاد می نماید از این رو از نوعی الکل (اتانول زیستی که از تخمیر اجزای کربوهیدارت گیاهان تولید می شود) به نام بیواتانول که حالت فرار کمتری دارد استفاده می کنند بنابر این اگر قصد استفاده از آتشدان را درون منزل بدون دود، بو، خاکستر و دوده و گازهای سمی را دارید بهترین گزینه آتشدان الکلی است که با سوخت بیواتانول روشن می شوند. این نوع آتشدان ها که معمولا ساختار المانی مدرنی دارند، دارای مخزن نسبتا کوچکی می باشند که قطعه مخصوص حامل یا آغشته به بیواتانول در آن قرار می گیرد و شعله آتش نسبتا کوچکی نیز ایجاد می کند که زیبایی خاصی دارد و برای فضاهای داخلی با دکوراسیون مینیمال و مدرن پیشنهاد می گردد که می تواند در هر نقطه ای قرار بگیرد و نسبت به دیگر سوخت های مورد استفاده در آتشدان، بی خطر می باشد.

آتشدان اتانولی

می توان گفت یک انتخاب برتر برای استفاده از آتشدان در داخل ساختمان، آتشدان بیواتانولی می باشد اما به شرط اینکه در زمان محدود مصرف گردد زیرا در هر صورت هر شعله ای که روشن می گردد اکسیژن مصرف می کند بنابراین استفاده طولانی مدت از این نوع آتشدان در فضای بسته داخل ساختمان نیز برای سلامتی مضر می باشد.

آتشدان

در فضای باز نیز می توان از این نوع آتشدان استفاده نمود هرچند به علت عدم محدودیت در فضاهای باز انواع دیگر آتشدان بعلت شعله بیشتر، گرما و طبیعی تر بودن، برای این گونه محیط ها و فضاهای بزرگ و رستوران های مدرن و کلاسیک، پیشنهاد می گردد.

 

 

 

 

 

میز آتشدان

متریال مورد استفاده در ساخت آتشدان:

از آنجا که عموما آتشدان در فضای بیرون استفاده می گردد، در معرض آب باران و بارش برف قرار می گیرند و همچنین حرارت آتش ایجاد شده در آن نیز سبب می گردد که در ساخت آتشدان از متریال مقاوم استیل ضد زنگ و فولاد با ضخامت مناسب جهت مقاومت در برابر فشار و ضربه استفاده گردد.

همچنین استفاده از استیل ضد زنگ بخاطر خصوصیاتی که دارد می تواند متریالی مناسب برای انتخاب آن در داخل ساختمان و دکوراسیون داخلی باشد.

 

 

 

 

 

آتشدان مدرن

شکل ظاهری:

از آنجا که امروزه، بیشتر آتشدان بعنوان ابزاری دکوراتیو به حساب می آید، با توجه به سوخت مصرفی آن، در اشکال و اندازه های مختلف ساخته می شود تا با توجه به خصوصیات محیط، بتوان شکل و اندازه مناسب را انتخاب و نصب نمود.

 

 

 

 

 

میز آتشدان

میز آتشدان:

انواع آتشدان نیاز به محلی جهت نصب دارند که عموماً میز آتشدان نامیده می شود و این میز هم جهت سرو غذا و نوشیدنی در دور همی ها استفاده می شود و هم گرمای آتشدان، آن را خاطره انگیز می کند.

آتشدان گازی

متریال بکار رفته در این میزها باید مقاومت کافی در برابر گرما و حرارت را داشته باشد. از این رو این میزها عموما از جنس سنگ، آجر، بتن می باشد. البته بعضی متریال های دیگری مانند چوب پلاست نیز تولید شده است که ویژگی های لازم برای استفاده در آتشدانها را دارند.

آتشدان

این میزها می توانند جهت استفاده در جلوی مبل ها با پایه های کوتاه تر و یا پایه های بلندتر باشند که با توجه به شکل و اندازه میز، شکل و سایز مناسب آتشدان انتخاب و در آن جایگذاری می گردد.

 

 

 

 

 

آتشدان برای ویلا

نکات ایمنی در استفاده از آتشدان:

1-از آنجا که حرارت حاصل از آتش به سمت بالا و اطراف انتقال پیدا می کند، بهتر است برای نصب آن، مکانی در نظر گرفته شود که زیر درختان یا گیاهان با فاصله قابل توجه می باشد که موجب از بین رفتن گیاه بر اثر دمای بالا و یا گاهی اوقات ایجاد آتش سوزی شود. همچنین این فاصله از اطراف نیز باید رعایت گردد تا آتشدان موجب سوختن و یا به اصطلاح دودزده شدن دیوار یا اشیا نزدیک به آن نگردد از اینرو بهترین گزینه تهیه میز مخصوص آتشدان است که فاصله مناسب از اطراف حفظ شود.

2-اگر از آتشدان گازی بدون سیستم هوشمند استفاده می کنید، از نصب آن در مسیر باد بپرهیزید تا با وزش باد شدید و خاموش شدن آتشدان، نشت گاز صورت نگیرد.

آتشدان هیزمی

3-اگر از آتشدان هیزمی استفاده می کنید مراقب پخش شدن تکه های چوب مشتعل و یا ذغال های گداخته در اثر وزش باد شدید به اطراف و احتمال آتشسوزی باشید. در این نوع آتشدان نیز بهتر است آن را در مکانی دور از مسیر باد شدید، قرار گیرد.

4-اگر از آتشدان گازی و یا هیزمی در مکان بسته استفاده می کنید از ایمن و مناسب بودن دودکش اطمینان حاصل کنید تا مشکلاتی از قبیل گاز گرفتگی و خفگی اتفاق نیافتد.

 

 

 

 

 

میز آتشدان

کلام آخر:

شما با خرید یک مبلمان با قیمت مناسب برای فضای باز بالکن و یا حیاط منزل خود و قرار دادن یک میز آتشدان و البته رعایت نکات ایمنی گفته شده، می توانید آن محیط را مکانی لوکس و لذتبخش برای ساعات استراحت و دورهمی های دوستانه خود تبدیل کنید که شاید با کمی ابتکار نیاز به هزینه های گزاف نباشد. از اینرو استفاده از این محصول نسبتا نو ظهور در حیطه دکوراسیون را به شدت به شما توصیه می کنیم.

اگر علاقه مند هستید اطلاعات بیشتری در مورد انواع آتشدان کسب کنید می توانید مقاله همه چیز درباره آتشدان و فایرپیت را مطالعه کنید.

 

گردآورندگان: مهندس محمد مددی، مهندس مرجان نبی یان

 

 

شرکت آبنما جی اس او فانتین

کيفيت را به قيمت بخريد

نظرات

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید!

امکان سفارش بیشتر از موجودی انبار نیست لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

تعداد موجودی انبار تعداد است لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

افزودن به سبد خرید

X