همه چیز درباره انواع آتشدان و فایرپیت

آتشدان و فایرپیت

 

وجود آتش و دیدن آن، زیبایی و گرمای خاصی به محفل دوستانه شما میدهد از اینرو محصولات ویژه ای از انواع  آتشدان و فایرپیت و حتی محصولات ترکیب شده با آب به صورت آبنمای آب و آتش، توسط طراحان مبلمان باغی تولید شده است که می‌توان از آن در محوطه سازی روفگاردن، لنداسکیپ و کلن فضاهایی که با کاربرد دور همی طراحی شده اند، استفاده کرد. با توجه به ساختار زیبای محصول آتشدان و فایر پیت که به اشکال گوناگون تولید شده است، استفاده از این وسیله در سال‌های اخیر بین طراحان و معماران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. ولی نحوه کارکرد، سیستم ایمنی، نوع سوخت مصرفی و کاربرد هر یک متفاوت بوده و در هنگام خرید بهتر است با این موارد آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را با توجه به نیاز و مطابق سلیقه خود داشته باشید.

اما سه سوالاتی که باید در زمان خرید محصولات آتشدان باید مد نظر داشته باشید به شرح زیر است:

  1. آتشدانها و آبنماهای آب و آتش چه مدل هایی دارند؟
  2. هنگام خرید آتشدان و آبنمای آب و آتش باید به چه مواردی توجه گردد؟
  3. آیا مکانیزم ایمنی برای آتشدان ها در نظر گرفته شده است؟

اگر شما نیز جزء علاقه مندان این محصول هستید، برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها و آگاهی از بسیاری از مطالب دیگر، در این مقاله با ما همراه شوید.

 

 

 
آتشدان مستطیل

انواع آتشدان و فایرپیت

آتشدان به واسطه نوع سوخت به انواع مختلفی با سوخت هیزم، سوخت الکل، سوخت گاز مایع و گاز شهری تقسیم بندی می‌شود، که با توجه به شرایط موجود باید آن را خریداری کنید. به طور مثال در بسیاری از مکان هایی که ویلا سازی میشود لوله کشی گاز انجام نشده و معمولن باید از فایرپیت هیزمی استفاده کرد، ولی اگر دسترسی به گاز کپسولی دارید میتوانید از آتشدان های گازی دارای ژیگلاتور مخصوص نیز به کار ببرید. و یا در یک روفگاردن در فضای شهری شاید هیزم و چوب همیشه در دسترس نباشد و شما باید خریداری آتشدان گازی را در اولویت قرار دهید. حتی در فضاهای داخلی نیز امکان استفاده از انواع شومینه برقی، گازی و یا معلق هیزمی نیز استفاده کرد.

 

 

 

آتشدان هیزمی یا فایرپیت

در این نوع آتشدان، مخزنی جهت قرار دادن هیزم و آتش زدن آن وجود دارد مه به دلیل دوده زیاد و ایجاد گاز مونواکسید کربن بیشتر در فضاهای باز استفاده میشود، البته با لحاظ کردن تغییراتی در کاسه آتش و ایجاد دود کش مناسب امکان استفاده از آن در محیط داخلی هم ایجاد میشود.

با داشتن آتشدان هیزمی علاوه بر ظاهری ساده که در ساخت آن بکار گرفته شده، میتوانید از صدای زیبای سوختن چوب طبیعی در فضای باز خود بهره ببرید. این آتشدان با توجه به نوع عملکرد دارای تقاط قوت و ضعفی میباشد که در اینجا به صورت موردی به آن میپردازیم:

آتشدان هیزمی

نقاط قوت :

  1. در بیرون از خانه و در فضای باز قابل استفاده می باشد.
  2. راه اندازی راحت و آسان در صورت آشنایی اولیه به مواد آتش زا
  3. امکان دسترسی راحت به هیزم در اکثر مناطق
  4. قیمت مناسب
  5. قابلیت جابجایی آسان و به صورت پرتابل
  6. بدون نیاز به برق و گاز
  7. صدای زیبای سوختن چوب
  8. بوی نوستالژیک سوختن چوب

نقاط ضعف :

  1. دارای ایمنی کم و امکان آتش سوزی بعلت پرش هیزم
  2. بوی زیاد و نظافت سخت خاکستر همراه با دود
 

 

 

آتشدان الکل

آتشدان‌ الکلی به دلیل استفاده از الکل و یا بیواتانول به عنوان سوخت، نه گاز سمی ایجاد میکند و نه بوی نامطبوع ایجاد میکند، بخصوص بیواتانول که از گیاهانی مانند ذرت استخراج می‌شود، به همین دلیل برای فضاهای سرپوشیده بیشتر مناسب می باشد. مزایا و معایت این محصول عبارتند از :

نقاط قوت :

  1. قابلیت استفاده در داخل ساختمان و جاهای سرپوشیده درصورت تأمین اکسیژن فضا
  2. راه اندازی راحت و آسان
  3. قیمت مناسب
  4. قابلیت جابجایی آسان
  5. بدون نیاز به برق و گاز
  6. بدون دود و بوی سوخت چوبظ
  7. بدون نیاز به نظافت مداوم

نقاط ضعف :

  1. بدون سیستم ایمنی خاص
  2. دسترسی سخت به سوخت یا همان بیواتانول
آتشدان الکلی
 

 

 

آتشدان گازی پرتابل

 

آتشدان گازی 

آتشدان گازی که دارای اشکال گوناگون مربع، مستطیل و دایره می باشد و درون میز آتشدان که معمولا از جنس سیمانی یا سرامیکی و گاهی فلز ساخته شده است، جاسازی می شود. با استفاده از گاز طبیعی شهری و گاز مایع LPG (کپسول) توسط کبریت، فندک و یا جرقه زن تعبیه شده در سیستم داخلی این محصول می توان آن را روشن نمود. این محصول از لحاظ ایمنی به سه گروه تقسیم می شود:

  1. سیستم ساده بدون هیچ سیستم ایمنی- راه اندازی با دست
  2. سیستم ترموکوبل - سیستم ایمنی خودکار راه اندازی دستی
  3. سیستم هوشمند - سیستم ایمنی خودکار راه اندازی با قابلیت کنترل و برنامه ریزی شده

 

 

آتشدان گاز سوز بدون سیستم ایمنی :

این سیستم‌ها ممکن است، به صورت ساده طراحی و به صورت دستی توسط شیر گاز راه اندازی و مورد استفاده قرار گیرد که در این صورت هیچ سیستم ایمنی در آن استفاده نشده است و احتمال خطر آتش سوزی در آن بالا می باشد. مزایا و معایب این محصول به شرح زیر می باشد:

آتشدان

نقاط قوت :

  1. دسترسی به سوخت گاز
  2. مقاوم در برابر رطوبت در صورت ساخت با استنلس استیل
  3. بدون نیاز به نظافت مستمر
  4. قیمت مناسب به جهت ارزش خرید
  5. قابل استفاده با گاز مایع LPC (کپسول) و گاز شهری
  6. بدون نیاز به اتصال به برق

نقاط ضعف :

  1. راه اندازی دستی
  2. بدون سیستم ایمنی
 

آتش دان گازی با سیستم نیمه اتوماتیک ترموکوبل :

این نوع محصولات از ترموکوبل دستی جهت ایمنی استفاده می کنند. مانند سیستم بخاری گازی که شما دوستان با اون آشنایی دارید. این نوع آتشدان به صورتی طراحی شده است که سیستم ورود گاز را در صورت وجود شعله باز نگه می دارد و در صورت قطع گاز و یا خاموشی شعله سیستم ورود گاز بسته و مانع از عبور آن می شود. برای استارت دوباره و راه اندازی مجدد باید به صورت دستی و یا با جرقه زن دستی اقدام نمود. در شرایط باد شدید که امکان روشن ماندن شعله وجود ندارد نیز پس از خاموش شدن شعله، کل سیستم قطع می‌شود. مزایا و معایب این محصول به شرح زیر می باشد:

آتشدان

نقاط قوت :

  1. ایمنی بالا و قابل قبول
  2. دسترسی به سوخت گاز
  3. مقاوم در برابر رطوبت در صورت ساخت با استنلس استیل
  4. بدون نیاز به نظافت مستمر
  5. قیمت مناسب به جهت ارزش خرید
  6. شعله های زیبا
  7. قابل استفاده با گاز مایع LPC (کپسول) و گاز شهری
  8. بدون نیاز به اتصال به برق

نقاط ضعف :

  1. جرقه زن دستی
  2. راه اندازی دستی
 

آتش دان گاز سوز با سیستم هوشمند :

برای آسودگی خیال و جلوگیری از آتش سوزی و نشت گاز می توان بعضی تجهیزات ایمنی مانند سنسورهای مخصوص آتش و شیربرقی و از سیستم برنامه ریزی شده مانند PLC استفاده نمود. شیربرقی در این دستگاه به‌منظور قطع و وصل جریان سیال داخل مدار به‌کار برده می‌شود. این شیر با باز و بسته کردن دریچه جریان سوخت داخل محفظه احتراق را کنترل می‌کند. از آنجایی که از آتشدانها باید در فضاهای باز استفاده شوند، احتمال خاموش شدن شعله آن تحت تاثیر عوامل محیطی از قبیل باد و باران وجود دارد. به همین دلیل از سنسور هوشمند برای جلوگیری از خاموش شدن آن استفاده می شود. به این ترتیب در شرایطی که شعله آتش در اثر وزش باد و یا بارش باران و هر دلیل دیگر خاموش می گردد، سنسورهای خاموشی شعله را تشخیص داده و شروع به جرقه‌زدن به صورت اتوماتیک می نماید و با جرقه‌های متوالی مجددا باعث ایجاد شعله می شوند و در غیر این صورت شیربرقی راه ورود گاز به داخل آتشدان را می بندد. این محصول به واسطه هوشمند بودن نیاز به جریان الکتریکی برای فعالیت و راه اندازی دارد به همین دلیل به راحتی توسط تایمر و یا سیستم کنترلی برنامه ریزی شده و با ریموت کنترل و یا سیستم wifi که به صورت جانبی به محصول اضافه می گردد قابل کنترل می باشد. مزایا و معایب این محصول به شرح زیر می باشد:

آتشدان

نقاط قوت :

  1. راه اندازی راحت و آسان
  2. قابلیت برنامه ریزی و کنترل از راه دور
  3. ایمنی بسیار بالا
  4. دسترسی به سوخت گاز
  5. مقاوم در برابر وزش باد
  6. مقاوم در برابر رطوبت در صورت ساخت با استنلس استیل
  7. بدون نیاز به نظافت مستمر
  8. قیمت مناسب به جهت ارزش خرید
  9. شعله های زیبا
  10. جرقه زن اتوماتیک
  11. ولتاژ کم و ایمن
  12. قابل استفاده با گاز مایع LPC (کپسول) و گاز شهری
  13. اتصال به برق 220 ولت
  14. قابلیت کارکرد با باطری بدون استفاده از برق
  15. قابلیت کنترل از راه دور توسط موبایل و ریموت کنترل
  16. قابلیت انتقال به سیستم BMS خانه های هوشمند
  17. قطع جریان گاز در صورت خاموشی شعله
 

 

 

 

آبنمای آب و آتش

پکیج آبنمای آب و آتش :

آبنمای آب و آتش محصول جدیدی در زمینه فضا سازی محیط هایی مانند ویلا ها و استخر ها می‌باشد، که به صورتی طراحی شده که هم زمان میتواند نمایش دو عنصر آب و آتش را داشته باشد. این محصول به دو صورت با آب راکد در اطراف آتش و یا با آب جاری شده از کنار آتش ساخته و تولید می گردد که نوع آبشار گونه آن مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. این محصول گرمای ملایمی در فضای اطراف ایجاد می‌کند، گرما و زیبایی شعله به همراه ریزش نقره فام آب به صورت آبشاری پرده ای شکل و شفاف زیبایی وصف ناپذیر و فضایی مطبوع و دلچسب را در کنار استخر و حوض های بزرگ خلق می‌کند.

این محصولات دارای محفظه ای جهت شعله ور شدن شعله های آتش می باشد و مخزنی جهت جمع شدن آب و سپس جاری شدن آن از شکاف تعبیه شده در مخزن که گاها این مخزن به صورت سر پوشیده و گاهاً به صورت باز که زیبایی خاصی به این محصولات می دهد همراه می باشد. پکیج آبنمای آب و آتش بیشتر به عنوان المان در طراحی و ساخت استخر ها، ورودی تالار ها، رستوران ها و کلن محیط های لنداسکیپ استفاده می‌شود. این محصول به دو صورت مربع و دایره ساخته میشود.

 

 

 

میز آتشدان

در ساخت آتشدان از چه متریالی استفاده می‌شود؟

آتشدان به دلیل اینکه بیشتر در فضاهای باز و لنداسکیپ استفاده میشود و به طور مستقیم در برابر عوامل محیطی مثل باران، برف و تابش مستقیم خورشید قرار میگیرد باید از استیل 304 گاهی 316  و یا در موارد خاص ورق آهن با رنگ الکترواستاتیک کوره‌ای ساخته شود.

استیل 304 رایج‌ترین آلیاژ ضدزنگ موجود است. این نوع آلیاژ از نیکل و کروم به‌عنوان عناصر غیرآهنی تشکیل شده است. استیل 304 و 316 هدایت الکتریکی و حرارتی کمتری در مقایسه با آلیاژهای کربنی دارد. مقاومت این آلیاژ در برابر خوردگی، بیشتر از سایر انواع آلیاژ است. ورق آهن با رنگ الکترواستاتیک کوره‌ای در مقایسه با استیل مقاومت کمتری در برابر حرارت و خوردگی در اثر رطوبت دارد.

 

 

 

ساخت آتشدان

در زمان خرید آتشدان و آبنمای آب و آتش به چه نکاتی توجه کنیم؟

  1. دارای قطعات استاندارد باشد و شامل گارانتی شرکتی باشد.
  2. دارای سیستم ایمنی از نوع ترموکوبل ساده و یا سیستم هوشمند باشد.
  3. بهتر است کل آتشدان از استیل 304 یا 316 ساخته شود تا در مقابل رطوبت و هوای باز مقاوم باشد.
  4. دارای سیستم جرقه زن دستی و اتومات باشد.
 

 

 

نصب آتشدان

چه نکاتی را موقع نصب آتشدان و یا آبنمای آب و آتش با رعایت کنیم؟

  1. آتشدان و فایرپیت در بیرون از ساختمان و در فضای باز باید نصب گردد و استفاده در داخل ساختمان ممنوع می باشد.
  2. آتشدان گاز سوز نیاز به لوله گاز حداقل "2/1 اینچ در نزدیکی محل نصب دارند.
  3. آتش دان با سوخت مایع LPG باید از قطعه نازل Air Mixمناسب برای آتشدان استفاده گردد.
  4. برای آتشدان باید از محفظه مناسب جهت ورود هوا و اکسیژن به آتش در روی محل نصب آتشدان تعبیه گردد.
  5. استفاده از سنگ‌های مقاوم در برابر آتش مانند گدازه های آتشنشانی و یا سیلیس مناسب در پوشش رویه آتشدان لازم است این کار باعث پخش شدن حرارت و زیبایی بیشتر آتشدان می‌شود.
  6. نوع و سایز آتشدان باید با اندازه فضا و استراکچری که آتشدان روی آن نصب می‌شود، متناسب باشد؛
  7. آتشدان بهتر است در جهت وزش باد و یا در معرض بارش باران نصب نگردند.
  8. شیر قطع و وصل آتشدان باید در دسترس باشند تا بعد از استفاده، گاز اصلی قطع گردد.
  9. آتشدان ها جهت گرمایش و صمیمیت بخشیدن به فضای دوستانه طراحی شده اند و از پخت و پز بر روی آن باید پرهیز گردد تا نظافت آن راحت تر شود و همچنین مانع از آسیب رسیدن به سیستم ایمنی آن گردد.
  10. در آبنمای آتشدان تراز بودن سطح مورد نظر مهم است؛
  11. در آبنمای آب و آتش باید از پمپ با قدرت مناسب به ‌منظور تامین آب از موتورخانه استخر مطابق با کاتالوگ محصول ارائه شده توسط تولید کننده، استفاده شده باشد؛
 

 

 

 

شکل ظاهری

این دست از محصولات بیشتر فرم دکوراتیو دارند که برای زیباتر کردن فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل علاوه بر ایمنی و مقاومت آنها، شکل ظاهری آن از نظر اتصال ورق ها، جوشکاری ظریف، پولیش یکدست، طراحی و ظاهری زیبا و در عین حال مهندسی  بودن، بسیار مهم است.

انواع آتشدان
 

 

 

 

کلام پایانی

این مقاله جهت افزایش آگاهی و آشنایی و راهنمایی در جهت انتخاب درست مشتریان تهیه گردیده است و هیچ گونه سود و منافع تبلیغاتی در محتوای تهیه شده برای شرکت GSO Fountain دیده نشده است. شرکت GSO در تولید آتشدان علاوه بر مقاومت محصول به ایمنی و کیفیت آن نیز توجه ویژه ای داشته است و در ساخت این محصول از استنلس استیل 304 استفاده شده است. از آنجایی که شرکت جی اس او اولین تولید کننده محصولات آتشدان های هوشمند با دانش مهندسی و تکنولوژی روز می باشد، محصولاتی با کیفیت بالا به مشتریان عرضه می‌کند، از اینرو کیفیت بالای محصولات تولید شده توسط این شرکت با گارانتی کارکرد یک ساله در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. با GSO محصولات با کیفیت را به قیمت مناسب بخرید.

GSO اولین تولید کننده آتشدان های گازی

آتشدان و آبنمای آتشدان در لنداسکیپ
 
 

 

تهیه کنندگان: مهندس محمد مددی - مهندس مرجان نبی یان

 

 

شرکت آبنما جی اس او فانتین

کيفيت را به قيمت بخريد

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نظرات

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید!

امکان سفارش بیشتر از موجودی انبار نیست لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

تعداد موجودی انبار تعداد است لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

افزودن به سبد خرید

X