تفاوت آبنمای مدرن و کلاسیک

نازل آبنمای باغی

در مهندسی معماری دکوراسیون داخلی و یا نمای ساختمانها به دو دسته کلاسیک و مدرن تقسیم بندی می گردد. طراحی کلاسیک از ادغام عناصر تاریخی و هنری بهره می جوید و به جزئیات و پیچیدگی ها بیشتر توجه می کند. به طور کلی می توان گفت معماری کلاسیک برگرفته از عناصر یا طراحی هایی است که در گذشته به عنوان بخشی از فرهنگ معماری یک کشور یا اقلیم خاص می باشد. بعنوان مثال در معماری ایرانی، معماری کلاسیک از ایران باستان الگو می پذیرد که با تقارن، ستون‌ها، پنجره‌های مستطیل شکل و ... شناخته می شود و بر اساس معیارهای سلطنتی و شکوه پادشاهی بنا شده است. منظور از معماری مدرن، طراحی هایی برگرفته از خطوط مستقیم، اشکال ساده و هندسی می باشد که بعلت مینیمال شدن پیچیدگی ها و اولیت وجود سادگی در طراحی و دکوراسیون، در بین عام مردم گاهی از آن به دکوراسیون سرد یاد می گردد. صرفنظر از مزایا، معایب و طرفدارانی که هر یک از این دو سبک دارند، هر دو در معماری ساختمانها چه داخلی و چه خارجی، کاربرد فراوانی دارند. همانگونه که کلیه اجزای بکار رفته در هر دو سبک، باید متناسب با آن طراحی باشد، آبنمای مورد استفاده در آنها نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد از اینرو دو نوع آبنمای مدرن و کلاسیک، متناسب با هر دو نوع سلیقه، طراحی و آماده اجرا و نصب، گردد.

 

 

انواع آبنمای کلاسیک و مدرن

آبنماها را می توان به دو دسته آبنماهای کلاسیک و مدرن تقسیم بندی کرد:

نازل آبنمای شهری

1- آبنماهای کلاسیک

عموما شامل انواع نازل های آبنما (کسکید، فوم، کمت، گل ، برگی و ... ) که معمولا به صورت تکی یا گروهی درون حوض قرار گرفته اند و دارای نورپردازی ویژه ای جهت جلوه هر چه بیشتر آب در تاریکی شب، می باشند و عموماً نمای بیشتری از صدای جوشش آب به همراه حجم فوران آن به بیننده القاء می نماید که مناسب فضاهای شهری، عمومی، پارک ها، فضاهای بیرونی مجتمع ها و ساختمان های بزرگ می باشد که در سه بخش زیر دسته بندی می گردد:

 

 

فواره آبنما

1-1- آبنمای کلاسیک در طراحی شهری:

آبنماهای کلاسیک بیشتر در داخل حوضهای بزرگ اجرا می شوند از اینرو مناسب فضاهای بزرگ مانند میادین شهرها، پارک ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

فواره آبنما

1-2- آبنمای کلاسیک در طراحی فضای سبز و لنداسکیپ:

نازل های آبنما کلاسیک اگر در فضاهای خصوصی تر مانند فضای باز هتل ها و رستورانها استفاده گردند، در حوض های بزرگ یا استخرهای وسط باغ ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

حوض آبنما

1-3- آبنمای کلاسیک در دکوراتیو و داخل ساختمان:

گاهی در وسط حوض حیاط خانه های قدیمی یک نازل آبنمای گل را نیز می بینید که به زیبایی قطرات آب را روی سطح آب حوض پخش می کند و صدای خاطره انگیز و نوستالژیکی را ایجاد می نماید.

 

 

آبنما کف خشک

2- آبنماهای مدرن

از ترکیب نازل های کلاسیک با المانهای معماری نو در بعضی مواقع از به جلو کشیدن آب در بسترهای مختلف و یا در نوع و روشنایی جدید در پرتابه آب همراه می باشد که می توان در سه بخش زیر دسته بندی کرد:

 

 

آبنمای موزیکال

2-1- آبنمای مدرن در طراحی شهری:

در محیط های شهری و پارک ها، انواع آبنماهای ریتمیک و موزیکال بسیار پرطرفدارند و فضای سرگرم کننده و فرح بخشی را به وجود می آورد که این نوع آبنماها نیز با اینکه عموما از نازلهای کلاسیک استفاده می کنند ولی بعلت استفاده کردن از تجهیزات کنترلی تخصصی و حرفه ای که برای حرکت و تغییر ارتفاع و جهت خروج آب همگام با موزیک به وسیله کارگردانی مناسب، آنها را جزء آبنماهای مدرن در طراحی شهری، دسته بندی می کنند.

 

 

آبنما باغی

2-2- آبنمای مدرن در طراحی لنداسکیپ:

انواع آبنماهای دیواری، دیوار خیس، پرده آب، آبنمای آبریز دیواری و دیگر آبنماهای باغی و خانگی از جمله آبنماهایی هستند که در بخش آبنماهای مدرن مورد توجه ویژه قرار گرفته اند که اگرچه ظاهری ساده دارند ولی در طراحی نازل این آبنماها از روش ها و طراحی های مهندسی حرفه ای استفاده شده است و خلاقیت اجرا و شکل و فرم طراحی نازل در این آبنماها نقش اساسی را بازی می کند.

 

 

نازل آبنما بارانی گرد

2-3- آبنمای مدرن در طراحی دکوراتیو:

آبنماهای مدرن مانند آبنماهای کلاسیک می تواند در فضاهای بزرگ، نصب و اجرا شوند ولی بعلت استقبال زیاد معماران و طراحان داخلی و لنداسکیپ، این مورد در آبنماهای داخل ساختمان و لنداسکیپ بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و بیشتر معماران توانایی خود را در این نوع پروژه ها در مقیاس کوچکتر بیشتر به نمایش گذاشته اند و از آنجا که فضاهای داخلی ساختمان وسعت زیادی ندارند، از آبنماهایی که کمتر فضای ساختمان را اشغال می کنند (دیوار خیس، آریا وال، نواری، پرده آب دیواری و ... )، بیشتر استفاده می گردد.

 

 

آبنما شیشه ای استند

از آنجا که در آبنماهای مدرن، نازل آبنما به وضوح دیده می شود و بدنه و ساختار آن جزئی از زیبایی آبنما به شمار می رود، جنس بدنه و مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی و همچنین ظرافت و توجه به جزئیات در ساخت این نازل های آبنما بسیار حائز اهمیت است.

 

 

آبنما استخری

3- آبنما استخری:

امروزه برای جذاب تر کردن استخرها از نازلهای آبنمای استخری همچون پرده آب استخری و نازل آبنمای واتر کنن که در دسته آبنماهای مدرن قرار می گیرند، استفاده می کنند که عموما از جنس استیل و یا پلاستیک شفاف شیشه ای مانند می باشد که در کنار لبه استخر به صورت دیواری و یا ایستاده نصب می گردد.

 

 

آبنما در ویلا

کلام آخر

بعضی از طراحان آبنماهای مدرن را با پوششی از سنگ و یا منسوجات دیگر ترکیب کرده و ظاهری کلاسیک به آن می دهند که قابل استفاده و تطبیق با انواع محیط های مورد طراحی آنها می باشد.

به صورت کلی هر دو آبنماهای کلاسیک و مدرن در طراحی های نوین معماری امروز بسیار پرطرفدار می باشد که هر روز گستره استفاده از آن در صنعت ساختمان و طراحی های داخلی و خارجی متخصصان، وسیع تر می گردد.

 

گردآورندگان: مهندس محمد مددی، مهندس مرجان نبی یان

 

 

شرکت آبنما جی اس او فانتین

کيفيت را به قيمت بخريد

نظرات

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید!

امکان سفارش بیشتر از موجودی انبار نیست لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

تعداد موجودی انبار تعداد است لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

افزودن به سبد خرید

X