با نازل پرده آب در آبنما باغی و لنداسکیپ بیشتر آشنا شوید

نازل پرده آب در آبنما باغی و لنداسکیپ

 

در محيطهاي شهري صنعتي کنوني، استفاده از آبنما مي تواند از خشکي اين فضا بکاهد و حس لطافت و سرزندگي را به انسان القا کند. آبنماها را با توجه به محل نصب و موارد استفاده آن، مي توان به چند گروه اصلي تقسيم بندي کرد : آبنما خانگي و دکوراتيوآبنما لنداسکيپ يا باغيآبنما شهري . که اين امکان را به شما ميدهد تا بتوانيد در محيط هايي با کاربري هاي مختلف از انواع متنوع آبنما استفاده کنيد. ما در اين مقاله قصد داريم به بررسي نازل پرده آب در آبنما باغي و لنداسکيپ بپردازيم که مي توان گفت يکي از پرکاربرد ترين آبنماهاي مورد استفاده طراحان لنداسکيپ و روف گاردن ميباشد.

 

 

 
نازل پرده آب آبشار

يک نگاه کلی به نازل پرده آب در آبنما باغي و لنداسکيپ

روند کار نازل آبنماي آبشار به اينگونه است که با ورود آب به داخل نازل و عبور از آن از صفحات مخصوص و در نهايت مکس کوتاه آب در مخزن نازل، پس از پر شدن، شروع به سرريز از دهانه نازل مي نمايد که نتيجه آن، ايجاد لايه اي از آب شفاف و به هم پيوسته است. از نازل پرده آب يا آبشار، بيشتر در محيطهاي بيرون و لنداسکيپ استفاده مي شود. شما ميتوانيد اين آبنما را به صورت تکي و يا گروهي، به صورت توکار بر روي ديوار، لبه آلاچيق و لبه استخر و يا روکار ( با توجه به طرح ) اجرا کنيد.

 

 

 

 
آبنما پرده آب

تاريخچه نازل آبشار در ايران

نازلهاي آبشار يا پرده آب، اولين بار توسط شرکت تک صاب به نمايندگي شرکت OASE آلمان در سه سايز 30، 60 و 90 وارد ايران شد که به دليل آشنايي کم طراحان لند اسکيپ و همچنين قيمت بالا براي ايجاد يک آبنماي ساده، به صرفه نبوده درنتيجه زياد مورد استقبال قرار نگرفت. اما وارد کردن مقطعي اين محصول باعث آشنايي کمابيش بازار ايران با آن شد و از اين جهت که اين نازل يکي از محصولات مناسب براي ايجاد يک آبنماي ساده ولي جذاب مي باشد، در سال 1392 شرکت GSO اقدام به توليد محصولي مشابه با اين محصول اروپايي کرد که با سايز هاي مختلف، همراه با چند قابليت تکميلي ديگر، به بازار عرضه شد و با گذشت مدت زمان کوتاهي از توليد داخلي اين محصول و معرفي آن به بازار، مورد استقبال معماران لنداسکيپ قرار گرفت که اين حجم زياد تقاضا باعث متمايل شدن شمار زيادي از توليدکنندگان با توجه به ميزان دانش، توانايي و تجربه خود و با علم بر اينکه اين محصول در ايران توليد شده پس آنها هم مي توانند مشابه اين نازل موجود در بازار را بسازند، به ساخت آن، شده است. در اين بخش در ادامه با چند سوال روبرو مي شويم:

سوال اول : آيا نازل آبشار از طراحي ساده اي برخوردار است؟

سوال دوم : در ساخت و توليد نازل آبشار به چه نکاتي بايد توجه گردد؟

سوال سوم : هنگام خريد نازل آبنما آبشار بايد به چه نکاتي توجه گردد؟

سوال چهارم : هنگام نصب نازل آبشار بايد به چه نکاتي توجه گردد؟

سوال پنجم : چه سايزهايي از نازل آبشار در بازار موجود مي باشد؟

 

 

 

 

سوال اول : آيا طراحي اين محصول ساده است؟

اختار کلي نازل آبنماي پرده آب طراحي غير اصولي و غير علمي نازل باعث در نظر نگرفتن دو نکته اساسي 1) ايجاد زمان سکون آب و 2)حذف نيروهاي توربالانس مي شود که حاصل آن ايجاد پارگي در پرده آب خروجي از نازل مي باشد از اينرو از نکات بسيار مهم در طراحي نازل آبشار، مکانيزم هاي کنترل ارتعاشات آب ورودي به نازل توسط صفحات تعبيه شده در داخل آن، هدايت آب در يک مسير و کاهش نيروهاي حرکتي آب در جهات مختلف مي باشد و نتيجه اين طراحي بر پايه دانش مهندسي، ايجاد پرده آبي يکدست، متوالي و شفاف در خروجي و رفع مشکل عدم قابليت نصب نازل در ارتفاع بيش از يک متر از سطح، مي¬باشد.

انواع نازل آبشار
 

 

 

نصب نازل پرده آب

 

علت اهميت طراحي داخلي نازل پرده آب

شبيه سازي جريان آب و تجربه نشان داده است که بهتر است براي هر يک متر طول نازل، يک ورودي آب يک اينچ يا بيشتر در نظر گرفته شود و يا مخزن آن را مقداري بزرگ کرد که آب ورودي به داخل نازل از زمان سکون بيشتري برخوردار شود.

 

 

 

 

 
استیل در آبنما

سوال دوم : در ساخت و توليد نازل آبشار به چه نکاتي بايد توجه گردد؟

ياژ مورد استفاده در ساخت نازل پرده آب در ساخت نازل پرده آب هاي فلزي بسيار مهم است که از استيل ضد زنگ استفاده شود و استفاده از ديگر فزات جايز نمي باشد. از اينرو در ساخت اين محصول از ورقه هاي استنلس استيل 304 و 316 به ضخامت 1 الي 1.5 ميليمتر استفاده مي شود که در برابر زنگ زدگي و خوردگي مقاوم است و در نتيجه مناسب انواع محيط ها براي نصب مي باشد. پرکاربرد ترين استيل در صنعت آبنما را دو گريد 304 و 316 تشکيل ميدهد، اما چه لزومي به استفاده از اين دو گريد استيل وجود دارد ؟

درست است که استيل در برابر خوردگي و زنگ زدگي مقاومت بالايي دارد ولي اين مقاومت مطلق نيست و محيط هاي اسيدي (حاوي کلر) و يا نمکي مي تواند آثار مخربي روي آن بگذارند، از اينرو براي محيطهايي مانند استخرها، ساحل درياها، آشپزخانه ها و کارخانجات غذايي از استيل 316 که داراي مقاومت بيشتري به علت وجود 2 تا 3 درصد آلياژ موليبدن در اين نوع استيل مي¬باشد، استفاده مي گردد.

 

 

 

اهميت شکل ظاهري نازل در هنگام ساخت محصول

ديگر نکته مهم در هنگام ساخت و توليد اين نازل، توجه به ظاهر آن از لحاظ نحوه ساخت و محلهاي جوش و نوع پوليش مي باشد که به دليل قرار گيري در بخش هاي مختلف ساختمان که گاهي اوقات خود نازل نيز در تيررس ديد قرار مي گيرد، حائز اهميت است.

آبنما پرده آب
 

 
ساخت نازل پرده آب

اهميت بخش هاي داخلي تعبيه شده در نازل

توسط تعدادي از توليد کنندگان، هنگام ساخت و توليد محصول به علت عدم آشنايي و نبود توانايي علمي کافي و براي کاهش هزينه از بخشهاي مهم داخل نازل که همان صفحات هدايت کننده آب مي باشد و در بخش طراحي به اهميت آن به صورت کامل اشاره شده است، صرف نظر مي گردد.

 

 

 
فروش آبنما باغی

سوال سوم : هنگام خريد نازل آبشار بايد به چه نکاتي توجه گردد؟

نازل هاي آبشار بايد به گونه اي طراحي شود که يک نفر فني بتواند با دانش پايه تاسيسات و با استفاده از کاتالوگ فني محصول که هنگام خريد همراه با آن به مشتري تحويل داده ميشود، اقدام به نصب آن کند. نکات قابل توجه در هنگام نصب عبارتند از:

• سايز لوله هاي ورودي آب بايد حداقل يک اينچ يا بيشتر باشد.

• تهيه پمپ آبنما با ميزان دبي و هد مناسب (حداقل ميزان دبي مورد نياز براي يک متر طول اين نازل 5 الي 7 متر مکعب در ساعت)همچنين بايد توجه داشت که حجم آب ورودي به نازل با ارتفاع نصب نازل ارتباط مستقيم دارد.

• يکي از موارد مهم در خريد نازل، داشتن کاتالوگ مناسب معرفي و يا نحوه نصب محصول مي باشد که بايد سازنده مشخصات فني محصول را در قالب يک کاتالوگ فني با رويکرد مقدار آب مصرفي، افت فشار، محل اتصالات و سايز ورودي آب، ابعاد نازل، وزن نازل و متريال به کار رفته در توليد محصول در آن درج کرده باشد.

• نازل هايي خريداري شوند که از هدايت کننده هاي مناسب در داخل نازل استفاده کرده اند.

• ديگر نکته مهم در ساختار کلي اين نازل توجه به طراحي ظاهري آن مي باشد که گاهي اوقات با توجه به مکان استفاده شده قابل رويت مي باشد. عدم توجه به هر يک از مواد بالا ميتواند سبب عدم کارکرد مناسب و صحيح آبنما شود لذا حتما هنگام خريد آبنما موارد بالا را مورد توجه قرار داده و فقط به موارد سطحي مانند قيمت محصول و ضحامت ورق توجه نگردد زيرا عواملي همچون طراحي و ساخت و متريال بکار رفته در توليد محصول در داشتن خروجي با کيفيت از اهميت بيشتري برخورار است.

 

 

 
ساخت آبنما آبشار

سوال چهارم : هنگام نصب نازل آبشار بايد به چه نکاتي توجه گردد؟

• نازل هاي پرده آب قالبا قابليت نصب بر روي سطح و بالاي ديوار را دارند و اگر ظاهر خوبي داشته باشند مي توان آنها را بدون کاور نيز نصب کرد.

• تراز بودن آبنما در هنگام نصب دخالت مستقيم در ايجاد خروجي آب منسجم و پرده اي گونه و ميزان حجم آب مصرفي دارد.

• نازل هاي آبشار براي راحتي و سادگي نصب، بايد با دو محل ورودي آب طراحي شده باشند يکي از پشت نازل و ديگري زير آن، تا کاربران با توجه به محل عبور لوله ها، آزادي عمل بيشتري براي نصب راحت تر اين محصول داشته باشند.

• نازلهاي ديواري قالبا به راحتي قابليت نصب بر روي ديوار را با دو، سه عدد پيچ دارند.

• قالبا استفاده از اتصال “1 اينچDN25mm براي ورودي آب جهت کاهش هزينه نصب و امکان اتصال ورودي آب از سمت پشت و يا زير نازل براي سهولت نصابان، انتخاب مي شود.

• دقت شود که در صورت نصب نازل در ارتفاع بالاتر از مقدار پيشنهادي، جهت خروجي بهتر بايد متناسب با افزايش ارتفاع، مقدار حجم آب ورودي نيز افزايش پيدا کند و تأکيد مي گردد تمام خروجي هاي موجود در زير و پشت نازل به صورت جداگانه به پمپ متصل گردد تا ميزان اختشاش حجم آب اضافي بر روي خروجي نازل تأثير کمتري بگذارد.

• توجه شود که آب مصرفي براي هر متر طول نازل، حجم آبي معادل 4 تا 8 متر مکعب بنا به سليقه کارفرما مي باشد. بايد توجه داشت که زياد بودن حجم آب، ايجاد پرده اي مقاوم و با صداي بلند پرتاب آب و کم بودن حجم آن، ايجاد يک لايه شفاف از آب را مي کند که هر کدام بنا به تشخيص کارفرما انتخاب مي شود.

 

 

 

 

سوال پنجم : چه سايزهايي از نازل آبشار در بازار موجود مي باشد؟

اين نازل در بازار با اندازه هاي مختلفي ارائه شده است. شرکت GSO براي راحتي مشتريان خود محصولات خود را در سايزهاي متفاوت از 30، 40، 60، 80، 100، 120، 150، 170 و 200 سانتيمتر همراه با مشخصات مخصوص به هر سایز، توليد ميکند، البته امکانات فني و مهندسي شرکت به گونه اي است که امکان سفارش و ساخت آبنما در سايزهاي بزرگتر را نيز دارد که به عنوان نمونه ميتوان به طراحي و ساخت آبنما پرده آب 30 متري در جابان اشاره کرد.

نازل پرده آب در آبنما باغی

 

 

 

نازل آبنما آبشار ایستاده

در پايان بايد به اين نکته توجه داشت که شما در بازار ميتوانيد نازلهاي مشابه بسياري با اسامي، اشکال و ظاهري مشابه ولي با کيفيت هاي ساخت متفاوت و آلياژهاي متفرقه مانند ورق هاي گالوانيزه مشاهده کنيد که با توجه به اطلاعات گردآوري شده در اين مقاله مي توانيد انتخاب درستي داشته باشيد، اميدواريم اين مقاله کوتاه، کمک مناسبي در جهت خريد و يا ساخت محصول به شما عزيزان کرده باشد.

 
 

 

تهیه کنندگان: مهندس محمد مددی - مهندس مرجان نبی یان - مهندس مهران درویش

 

 

شرکت آبنما جی اس او فانتین

کيفيت را به قيمت بخريد

 

 

 
 
 
 
 
 

نظرات

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید!

امکان سفارش بیشتر از موجودی انبار نیست لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

تعداد موجودی انبار تعداد است لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

افزودن به سبد خرید

X