زیباترین آبنماهای موزیکال ایران

آبنما فضایی دلنشین و روح‌نواز را ایجاد می‌کنند و به کمک آن می‌توان حس آرامش را به خوبی در محل القا کرد. علاوه بر این استفاده از انواع افکت‌ها و تجهیزات مانند موزیک و حرکت آب، می‌تواند بر جذابیت این آبنما‌ها بیفزاید. از اینرو در بسیاری از کشورها، آبنمای موزیکال جزو جدانشدنی محیط‌ها و مکان‌های تفریحی و یا تجاری روباز است که علاوه بر زیبایی خیره‌کننده‌ای که به محیط می‌بخشد، از لحاظ جذب توریست و در نتیجه درآمدزایی برای آن منطقه یا کشور تأثیر به سزایی دارد.

در کشور عزیز ما ایران نیز به اهمیت این موضوع پی برده شده است و یکی از اولویت‌های سازندگان محیط های عمومی و بزرگ و روباز مثل پارکهای بزرگی که دارای دریاچه مصنوعی یا طبیعی، حوض های بزرگ و عمیق و یا مانند آن هستند، می باشد. اگر نکات طراحی و قرارگیری این نوع آبنما به درستی رعایت شود، می‌تواند به بخشی پرطرفدار و پر جاذبه تبدیل شود.

در ادامه لیستی از آبنماهای موزیکال ساخته و نصب شده در ایران را معرفی و مورد بررسی قرار می دهیم.

 

آبنما موزیکال آزادگان

آبنمای موزیکال آزادگان

می توان گفت آبنمای موزیکال آزادگان اولین آبنمای موزیکال تخصصی و حرفه ای در ایران است که توسط شرکت پردازشگران لیزری آب و نور، توسط آقای مهندس مهرداد رجبی احداث شده است. آقای مهندس رجبی که در سفرهای خارجی خود به کشورهای آسیایی و اروپایی، با جذابیت اجرای آبنمای موزیکال و پتانسیل بالای این صنعت برای اجرا و نمایش آشنا شد از اینرو اقدام به ثبت شرکت پردازشگران لیزر آب و نور کرده و با کمک شرکا پنلی جهت اختصاص دادن فضای مناسب به شهرداری ارائه کرد. که پس از راه اندازی و افتتاح آن، بسیار مورد استقبال تماشاگران و بازدیدکنندگان قرار گرفت و این شرکت با فروش بلیط به تماشاگران و بازدیدکنندگان توانست هزنیه سرمایه گذاری شده را برگردانده و ایجاد سود نماید. پس از افتتاحیه شهرداری منطقه با توجه به با توجه به پر طرفدار شدن این آبنما، نمایش آن را برای عموم آزاد و رایگان اعلام نمود و این آغازی برای پا گرفتن این صنعت در ایران شد.

 

آبنما موزیکال پارک ملت تهران

آبنمای موزیکال پارک ملت تهران

پارک ملت تهران که در خیابان ولی عصر واقع شده است، از بزرگترین و قدمی ترین پارکهای ایران به شمار می آید که در سال 1345 در کلان شهر تهران احداث شده  است. این پارک که یکی از تفرجگاههای اصلی پایتخت نشینان محسوب می شود، دارای مکان های متنوع تفریحی و رفاهی از جمله باغ وحش، پردیس سینمایی ملت و دریاچه مصنوعی می باشد که درون این دریاچه آبنمای موزیکال بزرگی نیز، نصب و راه اندازی شده است که این آبنما در کنار فضای سرسبز و محیط دلنشین پارک، یک روز خاطره‌انگیز و تکرار نشدنی را برایتان رقم می زند.

این آبنما با پخش موسیقی و حرکات گوناگون آب در کنار طیف رنگی متفاوت، چشم‌انداز بسیار زیبایی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. آبنمای موزیکال پارک ملت تهران، بزرگترین آبنمای شناور موزیکال ایران و دومین آبنمای موزیکال حرفه ای ایران که بعد از احداث آبنمای موزیکال آزادگان ساخت آن شروع شد، می باشد که 36 افکت اصلی و 456 افکت فرعی دارد. ارتفاع پرتاب فواره های  آبنمای این پارک بین 2 تا 35 متر و شامل حدود 1850 عدد نازل آبنما، 960 عدد چراغ آبنما، 140 عدد شیربرقی ، 145 عدد پمپ، و سازه فلزی غول پیکر به وزن 150 تن به طول 60 متر و عرض 7 متر و ارتفاع 3 متر و دیگر تجهیزات مورد لزوم می باشد. تجهیزات این آبنما روی سامانه‌ای کاملا خودکار و شناور قرار گرفته‌اند که با کنترل‌کننده‌های هوشمند فعالیت می‌کنند. شهرداری تهران مسئول راه‌اندازی این آبنما است که در سال 1387/4/22 افتتاح شده است.

لازم به ذکر است که این آبنما ابتدا با تکنولوژی شرکت های چینی که در صنعت آبنما پیشرو می باشند، توسط شرکت پردازشگران صنایع لیزری آب و نور که یکی از اولین شرکت های فعال در زمینه صنعت آبنما می باشد، راه اندازی شد و پس از چند سال جهت تعمیر و نگهداری و اصلاح خرابی های به وجود آمده در مدت 10 سال کارکرد، این آبنما به شرکت فنی مهندسی GSO سپرده شد. این شرکت با لوازم و تجهیزات تولید شده توسط خود و یا داخلی و با رسوب زدایی و لایروبی دریاچه و در مرحله بعد با ترمیم سازه فلزی و اجرای پوشش چند لایه بر روی کل سازه شناور و ایجاد تغییرات خاص در سیستم شناور پکیج فلزی آبنما و تعمیر و تغییراتی در این آبنما، اقدام به راه اندازی دوباره سیستم کنترل این آبنما و نصب چراغ های جدید با تکنولوژی بالا نموده است.

آبنمای موزیکال پارک ملت در جهت ایجاد صنعت آبنما و پیشبرد آن در کشور عزیزمان ایران بسیار نقش مهمی را داشته و شاید این آبنما اولین قدم برای آشنایی فرهنگ ایران با آبنمای موزیکال بوده که توسط مسئولین و پیمانکاران این صنعت ارائه شده است که در اینجا جا دارد ما از آن به نوبه خود تشکر کنیم چرا که شاید پیشرفت در این صنعت در کنار کشورهای همسایه و حتی خاورمیانه توسط شرکت های فعال در این زمینه باشد.

 

آبنمای موزیکال ایران مال

 

آبنمای موزیکال ایران مال

بازار بزرگ ایران یا ایران مال از بزرگترین بازارهای خاورمیانه به شمار می رود که در غرب تهران واقع شده است و علاوه بر بازار، شامل بخش های متنوع فرهنگی تفریحی مانند کتابخانه، ورزشگاه، تالار، هتل می باشد همچینی یک حوض بسیار بزرگ نیز در جلوی قسمت جنوبی بازار این مجموعه احداث شده است که در آن آبنمای موزیکال تعبیه شده است که از دیگر آبنماهای بسیار زیبا و مدرن کشور است. این آبنما به قدری زیبا طراحی شده است که بسیاری از افراد تا چندین دقیقه محو تماشای آن می‌شوند.

طراحی این فضای آبی توسط شرکت کانادایی در فضایی به وسعت 12هزار متر مربع صورت گرفته است. این آبنما توسط شرکت OASE آلمان که شرکت تگ صاپ نمایندگی آن را در ایران بر عهده دارد، استارت خورد و تمام تجهیزات داخلی آن توسط شرکت OASE و با تکنولوژی اروپایی و به روز، توسط تیم و کارشناسان و تکنسین های آلمانی نصب و راه اندازی گردید. بنابر اظهارات شرکت پیمانکار، این آبنما، بیشتر از 1200 عدد پمپ و 1100 عدد نازل و بیش از 3000 عدد چراغ استفاده شده است که با وجود 12 افکت خود، زیبایی خاصی را به محیط بازار ایران مال بخشیده است. ارتفاع پاشش آب در برخی نازل‌ها به بیش از 30 متر هم می‌رسد که با رقص همزمان آب و نور فضایی خاص را ایجاد می‌کند.

همچنین این آبنما دارای نازل واتر اسکرین می باشد که می‌توان فیلم و لیزر با اشکال گرافیکی بر روی آن به نمایش در آورد. بعلت گران بودن تجهیزات در مقابل ارزش ریالی ایران، تهیه قطعات آسیب دیده و استفاده از خدمات شرکت OASE کمی کار را برای راهبری سخت نموده است و شاید در آینده با استهلاک زودرس در این آبنما روبرو شویم که امیدواریم با وجود متخصصین توانمند ایرانی، شاهد افت راندمان این آبنما نباشیم.
این آبنما همزمان با افتتاح این مجموعه در سال 1398 مورد استفاده قرار گرفت.

 

آبنمای موزیکال موزه دفاع مقدس همدان

 

آبنما موزیکال موزه دفاع مقدس همدان

باغ موزه دفاع مقدس همدان که گنجینه‌ای ارزشمند از آثار 8 سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی ایران و عراق می باشد. این مجموعه فرهنگی در منطقه تپه عباس آباد همدان در میدان قائم، ابتدای بلوار کولاب و در زمینی به مساحت 5/6 هکتار در 6 فاز با استفاده از تکنولوژی پیشرفته توسط تکنسین های چینی و مهندسان ایرانی در سال 1389/2/10 آغاز شد و در سال 1389/8/18 به مرحله افتتاح و بهره برداری رسید.

این مجموعه دارای دریاچه ای به وسعت 5500 متر مربع می باشد که در آن آبنمای موزیکال نصب و راه اندازی شده است که از ویژگی‌های در نوع خود بی نظیر و حرفه ای آن می‌توان به لیزر شو و پرده فیلم که برای اولین بار در ایران با تکنولوژی شرکت استرالیایی LOBO، اشاره کرد. همچنین آبنما موزه دفاع مقدس با توجه به اظهارات پیمانکار، دارای 34 افکت اصلی، 410 افکت فرعی، 69 دستگاه پمپ شناور آبنما، 1850 نازل در شکل‌های گوناگون، 960 عدد چراغ ال ای دی رنگی، 240 عدد شیربرقی، دستگاه کنترلر هوشمند آبنما، سیستم صوتی حرفه‌ای و 36 تن سازه فلزی ساخته شده است. داشتن افکت‌های زیاد و استفاده از نورهای متعدد این آبنما را تبدیل به یکی از زیباترین آبنماهای ایران کرده است که هر فردی که به این موزه پای می‌گذارد را به خود جلب می‌کند.

طراحی و ساخت این آبنما بر عهده شرکت بین‌المللی پردازشگران صنایع لیزری آب و نور بود که قبلاً راه اندازی آبنمای موزیکال پارک ملت و آزادگان را در سوابق خود دارد، بود.

 

آبنمای آوای خلیج فارس

 

آبنمای آوای خلیج فارس کیش

مجموعه آوای خلیج فارس که از آن بعنوان بزرگترین مجموعه تفریحی (به خصوص برگزاری کنسرت موسیقی) یاد می شود، در تاریخ 1396/4/27 توسط معاون اول رئیس جمهور وقت به صورت رسمی افتتاح شد. این آبنما به صورت هلالی به وسعت 1400 متر مربع احداث شده است که مجموعه ساحلی آن 20 هزار متر مربع و 15000 متر مربع نیز از مساحت دریا را دارا می باشد که در شمال شرقی جزیره کیش ساخته شده و بهترین و نزدیک ترین نقطه به اسکله تفریحی کیش و دارای سالن سینما و سالن تئاتر می باشد.

آبنما موزیکال این مجموعه، بزرگترین آبنما دریایی منطقه است که توسط شرکت تگصاب ساخته شده است(قبلا آبنماهای دیگری نیز در این منطقه توسط این شرکت (تگصاب) اجرا شده است). ارتفاع پرتاب نازل‌های آن تا حدود 60 متر (به گفته شرکت سازنده) هم می‌رسد و ترکیب نور، لیزر و رقص آب، جاذبه‌ای بسیار زیبا را برای افراد به وجود می‌آورد. افکت‌های آتش و پرده آبی از امکانات ویژه این آبنماست که تماماً از برند آلمانی شرکت OASE در آوای خلیج فارس کیش قرار دارد.

می توان گفت یکی از پتانسیل های موجود در این مجموعه ایجاد فضایی جهت اجرای نمایش زنده برای کنسرت های موسیقی می باشد که جذابیت اجرای نمایش آب و موسیقی زنده را برای تماشاگران بسیار متفاوت با اجرای کنسرت در دیگر فضاها می گرداند.

 

آبنمای موزیکال اهواز

 

آبنما موزیکال رودخانه کارون اهواز

رودخانه کارون یکی از رودهای خروشان و عمیق ایران می باشد که حتی کشتیرانی در آن ممکن می باشد. آبنمای موزیکال رودخانه کارون که مابین پل پنجم و ششم رود کارون در آن قسمت دارای عمق زیادی می باشد، نصب شده است. ایجاد سازه فلزی شناور که بر روی رودخانه پر تلاطم و عمیق که سطح تراز آب آن بسیار متغییر است بسیار پر چالش و تخصصی بوده است که توسط متخصصین شرکت لیزر آب و نور و با کمک متخصصین چینی امکان پذیر شد.

سازه فلزی شناور که توسط لوله های فلزی 25 اینچی ساخته شده است که توسط شمع هایی که بر کف رودخانه توسط کشتی های شمع کوب نصب شده است، امکان نگهداری سازه 60 تنی بر روی رودخانه و امکان حرکت سازه شناور به صورت عمودی در صورت تغییر سطح تراز آب رودخانه که در فصل های مختلف بسیار متفاوت است را ممکن می سازد. 

این پروژه از نازل های رباتیک به تعداد 20 عدد و نازل بلندزن که قابلیت پرتاب آب به ارتفاع 115 متری را دارد و 2 عدد پکیج حرکتی بال پرنده که قابلیت پرتاب آب به ارتفاع 15 متری را دارد، نصب شده است. 

ساخت این آبنما به مدت یکسال بعلت تشدید گرفتن تحریم ها در آن زمان به طول انجامید و سرانجام در تاریخ 1392/4/20 توسط مسئولین محترم شورای شهر اهواز افتتاح گردید.

 

آبنمای موزیکال بوستان جهان

 

آبنما بوستان جهان کرج

پارک بوستان جهان در مرکز شهر کرج واقع در استان البرز واقع شده است که دارای فضایی فضای سبز بسیار زیبا با موقعیت جغرافیایی ویژه جهت سرگرمی و نشاط کودکان و سایر مراجعه کنندگان به این پارک احداث گردیده است.

از دیگر آبنماهای موزیکال زیبا در کشور می‌توان به آبنمای واقع در بوستان جهان کرج اشاره کرد که از نوع پکیج آبنمای والتزینگ می باشد. این آبنما دارای 10 افکت و همچنین 12 موزیک متنوع است که داخل حوضی مستطیل شکل با طول 40 و عرض 8 متر و عمق 60 سانتی متر قرار دارد. 310 عدد نازل، 61 عدد شیر برقی، 220 عدد چراغ ال ای دی چند رنگ و 16 دستگاه الکتروپمپ با 3 موتور برای این مجموعه تعبیه شده است. کارفرمای این آبنما سازمان پارک و فضای سبز استان البرز بود که توسط شرکت فنی مهندسی GSO طراحی، ساخته و اجرا شده و در سال 1390 افتتاح گردید.

 

آبنمای میدان آزادی تهران

 

آبنما ریتمیک میدان آزادی تهران

از آنجا که برج آزادی نماد ملی و ورودی غربی شهر تهران می باشد از لحاظ گردشگری و توریسم جزء مکان های پر اهمیت می باشد. بعلت بازدید عموم مردم و گردشگران از کشورهای مختلف، شهرداری منطقه 9، اقدام به بازسازی و راه اندازی مجدد این آبنما در ورودی غربی میدان آزادی، پس از 15 سال، نموده است. اگر چه در این مقاله به آبنماهای موزیکال پرداخته ایم ولی با توجه به اهمیت این آبنمای ریتمیک نیز از نظر نوع خروجی بسیار حرفه ای و پر اهمیت بودن موقعیت مکانی قرار گیری آن، خالی از لطف نیست که از آن یاد کنیم.

این آبنما به خصوص در شب با استفاده از انواع چراغ‌ها و البته رقص همزمان نور و آب، صحنه‌ای بسیار زیبا را ایجاد می کند. شرکت بازنشستگان شهرداری تهران با شرکت هیدروتک که یک شرکت اروپایی فعال در امارات متحده می باشد قرارداد بسته و با استفاده از محصولات  شرکتهایی همچون Aqua Shi انگلستان و PEM کانادا این آبنما را تجهیز، نصب، اجرا و به بهره برداری رسانده اند. می توان گفت که این آبنما یکی از آبنماهای ریتمیک در میدان اصلی شهر تهران می باشد که با وجود گذشت زمان زیادی از احداث آن، زیبا و فعال می باشد.

این آبنما در سال 1386 احداث گردید و در نوروز سال 1400 تعمیر و بازسازی و راه اندازی مجدد شد.

 

آبنمای موزیکال بازار بزرگ اندیشه

 

آبنما موزیکال بازار بزرگ اندیشه

بازار بزرگ نقش اندیشه، همانطور که از اسمش مشخص است بزرگترین بازار منطقه میباشدکه به طور کلی شباهت زیادی به میدان نقش جهان اصفهان دارد که البته الگو برداری مختصری از آن بنای تاریخی دارد ولی دارای ویژگی های منحصر به فرد خود می باشد که در سال ۱۳۹۰ احداث و در ۱۳۹۳ در فاز 4 شهر جدید اندیشه توسط شرکت کارکیا کوشک ساخته و به بهره‌برداری رسیده است.
این بازار یکی از زیباترین مراکز تجاری و بازارهای غرب تهران می باشد که علاوه بر وجود 1200 باب مغازه دارای امکانات رفاهی، تفریحی، ورزشی و ... نیز می باشد.  

این آبنمای موزیکال زیبا دارای 10 افکت مختلف می باشد که در حوضی به ابعاد 44 در 10 متر قرار دارد. تجهیزات بکار رفته در آبنما موزیکال بازار بزرگ اندیشه شامل 328 نازل آبنما، 314 عدد چراغ ال ای دی چند رنگ، 61 شیر برقی، 16 دستگاه الکتروپمپ آبنما و 3 دستگاه موتور و سیستم کنترلی و چرخشی آبنما است. این آبنما در سال 1392 توسط شرکت فنی مهندسی GSO طراحی، ساخته و اجرا شد.

 

آبنمای موزیکال پارک نوروز

 

آبنما پارک نوروز

بوستان نوروز یکی از بوستان های منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد تهران است که بالاتر از میدان آرژانتین در بلوار آفریقا و خروجی شهر گل، واقع شده و در سال 1391 افتتاح گردیده است. دریاچه این پارک حدود 4000 متر مربع وسعت و 6 میلیون لیتر گنجایش آب دارد که توسط کمپرسورهای هوا، اکسیژن به داخل آب دریاچه تزریق می گردد تا باکتری های هوازی را فعال و سیستم دریاچه را تصفیه کرده و از ایجاد آلودگی جلوگیری نمود. در این دریاچه، آبنمای موزیکالی احداث گردیده است که به گفته پیمانکار محترم 388 اسپیکر 150 واتی به همراه 38 ساب بوفر برای سیستم صوتی این مجموعه در نظر گرفته شده است و 200 نازل آب نیز در این آبنمای موزیکال، تعبیه شده است که آب را به صورت‌های مختلف خارج می‌کند و ترکیب نور و رقص آب و هماهنگی موزیک، صحنه‌ای بسیار زیبا را در این منطقه به وجود می‌آورد. این آبنما در مرحله اول بدون موزیک و به صورت ریتمیک به اجرای نمایش می پرداخت که در سال 1400 توسط شرکت فنی مهندسی برساپی قابلیت اجرای برنامه همراه با موزیک را به نمایش می گذارد. این آبنما نیز مانند آبنماهای دیگر نیاز به تجهیزات و ادواتی دارد که بعلت مشکلات تهیه بودجه ارزی، خروجی آن را تحت شعاع قرار داده است ولی سعی فراوان برای فعال ماندن آبنما می گردد.

این آبنما توسط شرکت هیدروتک (این شرکت در دبی قرار دارد ولی توسط مدیران اروپایی اداره می گردد و طراحی و اجرای پروژه های کوچک و متوسط مربوط به آبنما را در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را بعهده می گیرند و تجهیزات و تکنولوژی های آبنمای مورد استفاده در این پروژه ها توسط مشاوران و تولیدکنندگان شرکت های PEM کانادایی و Aqua Shi انگلیسی تهیه می گردد) طراحی، ساخته و اجرا شده و در سال 1397 افتتاح شد.

 

آبنمای موزیکال پارک ملت رشت

 

آبنمای موزیکال پارک ملت رشت

بوستان ملت با مساحت حدود 12 هکتار در شهر رشت در استان گیلان قرار دارد که نام قدیمی آن باغ سیاه می باشد و از لحاظ وسعت  پس از باغ محتشم،  بزرگترین پارک شهر رشت به شمار می‌رود که پس از بازسازی و طراحی در سال ۱۳۷۸ به عنوان بوستان ملت در این شهر افتتاح گردید. این پارک شامل ساعت آفتابی آنالماتیک، آکواریوم، زمین های ورزشی، خانه گردشگری، کمپینگ مسافران، سینما 6 بعدی، وسیله بازی و ... می باشد. از دیگر اماکن تفریحی در این پارک آبنمای موزیکال احداث شده در برکه 5500 متر مکعبی واقع در آن می باشد و مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

در این آبنمای موزیکال از نازل‌های 3 بعدی و متحرک استفاده شده است. تعداد 463 لامپ ال ای دی چند رنگ هم در این مجموعه به کار گرفته شده‌اند و آب این مجموعه توسط 3 حلقه چاه تامین می‌شود. رقص نور همراه با پرتاب آب به روش‌های مختلف، زیبایی خاصی را به محیط این پارک می‌بخشد.

طی بازدید از تجهیزات این آبنما به نقاط قوت و ضعف آن بیشتر آشنا شدیم. متأسفانه این آبنما علاوه بر اینکه دارای ضعف طراحی می باشد بیشتر از آن مشکل عدم کیفیت تجهیزات و ادوات و همچنین مشکل اشغال حجم زیادی از فضای دریاچه که توسط این تجهیزات به صورت دست ساز تولیدشده و به مقدار زیاد بر روی آبنما نصب شده اند، دارد که این امر باعث عدم فعالیت مناسب آبنما می گردد و نیاز به تعمیرات و بازسازی در دفعات زیاد را منجر می شود. از اینرو این آبنما که در سال 1395 ایجادشد، در سال 1400 پس از مدتی بدون استفاده بودن مجددا به درخواست شهرداری شهر رشت برای مدت کوتاهی فعال و دوباره غیر فعال گردید که امکان ایجاد سناریو در آن بعلت اختصاصی کردن نرم افزار و سخت افزار، دشوار می باشد که جای تأسف برای گسترش فرهنگ آبنما را دارد که ناشی از نادیده گرفتن موارد مهمی توسط کارفرما در واگذاری قرارداد می باشد و منجر به مشکلاتی که به آن اشاره شد، گردیده است.

 

آبنمای موزیکال بوستان توحید بیرجند

آبنمای موزیکال بوستان توحید بیرجند

پارک توحید بیرجند که در ابتدا باغ درختان میوه بوده است و در پی تصمیم شهرداری به یک پارک عمومی در دسترس عموم قرار گرفته است، یکی از بزرگترین و زیباترین پارک‌ها و مکان های تفریحی این شهر می باشد. برخی از درختان میوه چون درخت انار در این باغ به چشم می خورد. این پارک در خیابان مدرس در شهر بیرجند واقع شده است و شامل امکاناتی همچون مسجد ،سرویس بهداشتی، رستوران، شهربازی و فضای مختص برگزاری جشن است. از دیگر جاذبه های این پارک می توان به آب نماهای زیبایی که در آن وجود دارد اشاره کرد که یکی از این آب نماها با رقص آب و موسیقی همراه می باشد.

این آبنما موزیکال که توسط تکنولوژی بومی و ایرانی توسط کارشناسان ایرانی راه اندازی گردید، شامل 8 عدد الکتروپمپ، 10 عدد کلکتور فواره با 278 خروجی، 2 عدد اسپیکر جی بی ال و 80 عدد چراغ ال ای دی چند رنگ است که نمایی بسیار زیبا را به وجود می‌آورد. نمایش هماهنگ رقص آب به همراه موزیک و نور در شب، صحنه‌ای چشم‌نواز را پدید می‌آورد.

این آبنما در سال 1387 و توسط شرکت فوران (شرکت فوران در زمان خود فعالیت گسترده ای در صنعت آبنما داشتند اما متأسفانه شرکت در حال حاضر غیر فعال می باشد) به درخواست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند به بهره‌برداری رسید.

 

آبنمای موزیکال بافق یزد

 

آبنما موزیکال بافق یزد

پارک کوهستان به مساحتی بالغ بر 50 هکتار از مکان های گردشگری و فضای سبز شهر یزد به شمار می رود که در جاده تفت به یزد قرار دارد. این پارک دارای انواع امکانات از قبیل دریاچه مصنوعی، شهربازی، محل چادر زدن مسافرین، آلاچیق، چمن‌کاری و درخت‌کاری، پیست اسکیت، پیست موتورها و ماشین‌های کوچک، امکانات قایق‌سواری در دریاچه، آبشار مصنوعی و بوفه است. پارک کوهستان یزد در شب جلوه خاصی دارد و علت اصلی آن، وجود آب‌نمای موزیکال با نورپردازی است که شامل مجموعه ای از فواره های خطی ،دایره ای ،بال ،پرتاب قوسی ، نازلهای چرخان ،جت و رقص خطی بوده ونورپردازی به آن جلوه خاصی می بخشد .

این آبنمای زیبا دارای 30 افکت اصلی و 42 افکت فرعی مختلف است که می‌تواند انواع مختلفی از رقص و پاشش آب را با هماهنگی موسیقی به نمایش در بیاورد. این آبنما همچنین دارای نازل آبنمای واتر اسکرین، جهت نمایش فیلم است که نمایی بسیار جذاب را به نمایش در می‌آورد.

به گفته پیمانکار محترم، تجهیزات مختلفی از جمله 2 دستگاه پمپ شناور آبنمای 55 وات، 2 دستگاه موتور حرکتی زیر آب(گیربکس)، 500 نازل آبنما به شکل‌های مختلف، 400 چراغ آبنمای ال ای دی مولتی کالر، دستگاه کنترل هوشمند و... در این آبنما مورد استفاده قرار گرفته اند.

کارفرمای این آبنما موزیکال شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بود که در سال 1392 این طرح به مرحله اجرا رسیده و افتتاح شد و در حال حاضر، توسط نفرات شهرداری بافق راهبری و سرویس می گردد که امیدواریم همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

 

آبنما موزیکال شرکت نفت محمود آباد

 

شرکت نفت محمود آباد

مجتمع تفریحی محمود آباد متعلق به شرکت نفت در زمینی به مساحت 250 هکتار که در سال 1339 خریداری شد و هتل زیبایی در آن ساخته شد که در پایان دهه 50 آماده فعالیت و بهره برداری شد ولی کل مجموعه در سال 1371 به بهره برداری نهایی رسید قرار دارد. این مجموعه بعد از انقلاب جهت استفاده کارکنان شرکت نفت مورد استفاده قرار گرفت. این مجتمع تفریحی شامل 509 واحد اقامتی از جمله برج و ویلا، چایخانه، رستوران، بازارچه، سالن های ورزشی و پیست ها، مراکز فرهنگی و نجوم و آسمان نما، کارواش و خشکشویی و ... می باشد که یکی از کاملترین مجموعه های تفریحی می باشد. این مجموعه همچینین دارای حوضی به قطر 30 متر و عمق 50 سانت می باشد که آبنمای موزیکال در آن احداث گردیده است.

این آبنما از یک پکیج با نام آبنمای UFO تشکیل شده است که نمایش حرکت بشقاب پرنده و یا عروس دریایی و دیگر افکت ها را به نمایش می گذارد که شامل 32 عدد نازل کمت، شیر برقی، مفاصل حرکتی، نازل بلند زن 20 متری، 15 عدد چراغ ال ای دی چند رنگ، 3 دستگاه الکتروپمپ، دستگاه موتور گیربکس به همراه سیستم کنترلر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و سیستم صوتی مناسب از تجهیزات به کار رفته در این آبنما موزیکال هستند.

این آبنما موزیکال دارای 4 افکت نمایشی مختلف است. 12 موزیک مختلف هم روی این سیستم تعریف شده است که هماهنگی خوبی با حرکات آب دارد. پکیج آبنمای یوفو از شرکت های چینی وارد و در مکان های مهمی همچون ساختمان خبر صدا و سیما، میدان نبوت کرج، میدان پارچین ورامین تهران، بخشی از آبنمای موزیکال پارک ملت تهران و دفاع مقدس همدان نصب گردیده است. پکیج یوفو نصب شده در پارک ملت تهران، توسط شرکت GSO برای اولین بار در سال 1390طراحی و به صورت حرفه ای تولید گردید.

ارتفاع زیاد و تنوع رنگ و افکت آبنمای موزیکال شرکت نفت محمود آباد، باعث هرچه زیباتر شدن این محیط تفریحی و رفاهی شده است.

 

آبنمای موزیکال پارک هامون کرج

 

آبنمای پارک هامون کرج

پارک هامون مهرشهر کرج به مساحت 3 هکتار واقع در منطقه 12 شهر کرج که در سال 1389 تأسیس شده است را می توان جزء یکی از زیباترین پارک های کرج به شمار آورد. این پارک به صورت یک مستطیل بزرگ می باشد که به صورت قرینه و طبقاطی طراحی شده است. همچنین در این پارک دریاچه ای احداث گردیده است که در آن آبنمای موزیکال تعبیه شده است.

آبنمای پارک هامون دارای 5 قسمت است و قسمت مرکزی آن دارای ابعاد 10 متر طول و 8 متر عرض مستطیلی است و دیگر قسمت‌های کناری دارای ابعاد 4 در 3 متر هستند. همچنین 265 نازل مختلف برای آن در نظر گرفته شده است. 256 سری شیر برای قطع و وصل، 1 دستگاه سیستم یوفو موزیکال و رقصان، سیستم صوتی قوی، 180 چراغ ال ای دی قوی و چند رنگ، 18 دستگاه پمچ شناور، 8 دستگاه درایور دانفوس و... از دیگر تجهیزات آبنمای موزیکال پارک هامون کرج است. این آبنما افکت‌های گوناگونی دارد که شامل 9 افکت اصلی و 164 افکت فرعی است.

این آبنما در سال 1389 توسط شهردار وقت معرفی و افتتاح شد. پیمانکار این طرح، سازمان پارک و فضای سبز کرج بود که جای دارد تشکر ویژه از مسئولین این سازمان داشت چرا که با توجه ویژه، باعث احداث آبنماهای حرفه ای و زیبا و با معماری خاص شدند که در نتیجه آن شاهد زیبایی این شهر در دهه 90 بوده ایم.

 

کلام پایانی

با پیشرفت تکنولوژی به طور مستمر شاهد این امر هستیم که در تجهیزات و ابزار تزئینی هم تغییرات قابل‌توجهی در حال رخ دادن است و یکی از همین موارد آبنما موزیکال است. آبنما موزیکال علاوه بر بحث زیبایی، می‌تواند بسیاری از افراد را به محیط‌های مختلف کشانده و باعث جذب مخاطب شود از اینرو می توان به آن با دید تبلیغاتی نیز برای مکان هایی تجاری مانند مراکز خرید نیز نگاه کرد. خوشبختانه تعداد این آبنماها در کشور ما در حال افزایش است و همچنین آبنماهای قدیمی و بدون استفاده نیز در حال تجهیز به سیستم نوین و تکنولوژی جدید هستند که زیبایی خاصی را هم به وجود می‌آورند.

امیدواریم شرکتهای فعال در زمینه آبنما بتوانند با استفاده از تکنولوژی و کیفیت مناسب و با درایت مسئولیت شهری و با مراجعه به تجربیات گذشته، پروژه های زیبایی در تک تک شهرها و استان های ایران، اجرا نمایند تا زیبایی رقص نور و آب به همراه موزیک که ایجاد نشاط و شادابی برای هم میهنان عزیز می گردد را شاهد باشیم و سرمایه های کشورمان صرف پیشرفت و تلاش و در نهایت صادرات و ارائه خدمات به کشورهای همسایه گردد.

گردآورندگان: مهندس محمد مددی، مهندس مرجان نبی یان

 

 

شرکت آبنما جی اس او فانتین

کيفيت را به قيمت بخريد

نظرات

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید!

امکان سفارش بیشتر از موجودی انبار نیست لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

تعداد موجودی انبار تعداد است لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

افزودن به سبد خرید

X