همه چیز درباره آبنما دیواری

آبنما دیواری

 

از آنجا که صدا، جریان، پاکی و طراوت آب باعث آرامش روح و جسم انسان می گردد، عنصر آب در طراحی محیط های داخلی و خارجی بسیار مورد توجه طراحان و معماران قرار گرفته است. همانطور که میدانید بعلت محدودیت های اقلیمی، زیست محیطی و در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی، محیط های کاری و زندگی دستخوش تغییرات زیادی گردیده اند که یکی از مهم ترین این تغییرات، کوچک تر شدن فضای آنها می باشد. از اینرو فضای اشغالی توسط آیتم های تزئینی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است به همین سبب آبنماهای دیواری بعلت آنکه بر روی بستر دیوار اجرا می گردند، مانع تردد در مکانهایی با محدودیت فضایی نمی شوند و از طرفی بعلت بستر وسیع قابل دید روی دیوار آنها باعث محبوبیتشان گردیده است.

 

 

 

آبنما مدرن دیواری

آبنما دیواری چیست؟

بسیاری از انواع نازل های آبنما بر روی دیوار نصب می گردند تا خروج و ریزش آب از بالا به سمت پایین انجام گردد اما منظور از آبنما دیواری، جاری شدن آب بر روی بستر دیوار یا پوششی که بر روی دیوار نصب و اجرا شده است، می باشد که به آن آبنما دیوار خیس نیز می گویند. بستر این دیوار می تواند انواع سنگ های طبیعی و مصنوعی، ورق استیل و انواع فلزهای مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی، انواع شیشه و آینه و ... باشد. در شکل خروجی این آبنما، میزان، نوع و شکل برجستگی های بستر دیوار، نوع نازلی که آب توسط آن بر روی دیوار جاری می گردد و نحوه پخش شدن آب بر روی دیوار نقش مهمی را ایفا می کند که در ادامه به صورت مفصل به آن می پردازیم:

آبنما دیوار خیس

شرح تأثیر نوع پوشش بستر دیوار در زیبایی آبنماهای دیواری

آنچه واضح است نوع متریال و بستر پوششی دیوار در مسیر حرکت و جریان آب بر نوع ریزش آب و خروجی نمایشی آبنماهای دیواری، تأثیر بسیار زیادی دارد. اگر این سطح صاف و صیقلی باشد آب به صورت یکنواخت و با حرکت آرام توسط نیروی چسبندگی مابین آب و دیوار (اهمیت این نیرو در جریان های ریزشی با حجم ورودی آب کم، مهم و اطلاع از آن بسیار کاربردی می باشد) به سمت پایین حرکت می کند. مانند آبنمای وت وال دیواری. اما در صورتیکه این سطح دارای برجستگی خاص (چه به صورت طبیعی و چه به صورت مصنوعی) باشد بسته به میزان و شکل این برجستگی می تواند اشکال مختلفی از ریزش آب را به وجود بیاورد. مانند آبنمای آریا وال دیواری. باید توجه داشت که این برجستگی ها اگر بر اساس اصول خاصی طراحی و اجرا نگردند می تواند باعث نازیبا شدن نتیجه کار شود از اینرو باید نوع و شکل آنها هوشمندانه انتخاب و طراحی گردد.

 

 

 

 

نازل آبنما دیواری

شرح انواع نازل های پخش آب بر روی بستر دیوار در آبنما دیواری:

برای جاری نمودن آب بر روی سطح آبنمای دیواری نیاز به نازل آبنما می باشد که به صورت متداول در دو نوع نازل سرریز طبیعی و نازل ریزشی فشاری می باشند.

نازل سرریز پرده آب

شرح نازل سرریز طبیعی:

نازل سرریز پرده آب، در بالای سطح دیوار نصب می گردد و آب پس از عبور از موانع ارتعاشگیر که در ساختار داخلی نازل مهندسی و استاندارد (صفحات ارتعاشگیر در نازل هایی که به صورت مهندسی، طراحی و اجرا شده اند، کمک زیادی به حذف نیروی موجی گسسته آب که توسط پمپ آب و دیواره لوله و اتصالات ایجاد می شود می گردد که باعث جریان آبی لمینار و آرام می شود) جهت گرفتن موج و حرکت ناخواسته آب، در نظر گرفته شده است و پر شدن مخزن نازل به سمت بیرون که همان سطح دیوار می باشد به صورت یکنواخت و با حرکتی آرام سرریز شده و به سمت پایین بر روی بستر دیوار حرکت می کند. از مزایای این نوع نازل جهت ایجاد آبنما دیواری می توان به پخش یکنواخت آب بر روی دیوارهای صاف و برجسته بدون پرش قطرات آب در هنگام ریزش و بالا بودن عمر کارکرد بدون گرفتگی و تعمیر می باشد. تنها نکته حائز اهمیت در این نوع نازل آبنما دیواری، دقت بالا هنگام نصب نازل جهت تراز کردن آن می باشد. باید توجه کرد که این نازل شبیه به نازل پرده آب می باشد فقط در لبه خروجی آب دارای تفاوت های ساختاری می باشد.

 

نازل بارانی تحت فشار

نازل بارانی تحت فشار:

نازل بارانی تحت فشار، متشکل از تعداد زیادی نازل های پخش آب که در یک ردیف به صورت خطی بر روی یک کلکتور نصب شده اند، می باشد. در این نوع نازل نیز از موانع ارتعاشگیر در درون نازل جهت خروج یکنواخت و مساوی آب از خروجی های هر یک از نازل های موجود بر روی کلکتور استفاده شده است. که از مزایای نصب آن می توان به نصب ساده و بدون نیاز به دقت بالا در تراز کردن دقیق آن به نسبت نازل سرریز طبیعی، نام برد. البته باید در نظر داشت به علت وجود نازل هایی با دهانه کوچک، احتمال گرفتگی در صورت استفاده نکردن از فیلتر کارتریجی در ورودی آب وجود دارد. همچنین هنگام خروج از نازل ها و ریزش آب، احتمال پرش قطرات آب و ایجاد رد آب در هنگام پخش بر روی دیوار می باشد. از اینرو این نوع برای فضاهای داخلی ساختمان مناسب نیست.

 

 

 

 

پکیج آبنمای دیواری

متریال های سازنده آبنما دیواری

برای پوشش سطح دیوار مانند آبنمای دیواری یا دیوار خیس، بیشتر متریال هایی که در مقابل نفوذ آب مقاوم هستند قابل استفاده است از اینرو این بسترها از متریال های متنوعی مانند سنگ طبیعی و مصنوعی، ورق های استیل، برنجی و برنزی، پلاستیک، شیشه، مش های استیل، دیوارهای سرامیک و پی وی سی، بتنی، پوشش رزین و رنگ های اپوکسی، دیوارهای چوبی از مواد چوب پلاست و ... می باشند. از پر مصرفترین آنها می توان به انواع سرامیک، شیشه، سنگ و فلز، اشاره نمود.

 

 

 

 

آبنما دیواری آریاوال

آبنمای آریا وال، نوع خاصی از آبنما دیواری

آبنما دیواری آریا وال از نازل های سرریز برای هدایت آب بر روی سطح، استفاده می کند و تفاوت آن با دیگر آبنما های دیواری تفاوت در نوع پوشش بستر دیوار آبنما می باشد. برای پوشش دیوار گونه این آبنما از تایل هایی با طراحی ویژه مهندسی شده ای استفاده شده است که بعلت شکل، متریال و نوع ساخت خاص آن عبور آب بر روی سطح این تایل ها، خروجی کف مانندی را به وجود می آورد که بسیار زیبا و مدرن می باشد. البته باید توجه داشت که برجستگی های خاص این تایل ها باعث پرش و پاشش آب که ایجاد حوض در اطراف آبنما برطرف می شود، صدای نسبتا زیادی که تداعی موج های دریا برای شنونده و تماشاگر ایجاد می کند را دارد. به همین دلیل یکی از آیتمهای مناسب برای استفاده فضاهای بیرونی و پر رفت و آمد، می باشد. نکته دیگر درباره این آبنما این است که برای زیباتر شدن و جلوه بیشتر، ارتفاع این آبنما بهتر است بیش از 4 متر در نظر گرفته شود همچنین لازم به ذکر است که نوع متریال مورد استفاده و نحوه اجرای این آبنما به گونه ایست که هزینه بالایی را در بر می گیرد.

 

 

 

 

آبنما دیواری هارمونیک

نورپردازی در آبنما دیواری

آبنما دیواری نیز مانند هر آبنمای دیگری با نورپردازی مناسب می تواند بسیار زیباتر جلوه کند. اما به دلیل نصب چراغ در بالا و یا پایین آبنما، زاویه مناسبی برای نورپردازی ایجاد نمی گردد که جهت نورپردازی بهتر، پیشنهاد می گردد همراه با چراغهای بالا و پایین آبنما، پروژکتورهایی نیز که فاصله بیشتری از سطح آبنما دارند، اضافه گردد. چراغ هایی که معمولا در بیرون از محیط آبی آبنما تعبیه می گردند می توانند از نوع چراغ های IP67 استفاده شوند و چراغ هایی که داخل حوض آبنما و یا در تماس با آب به هر صورت، هستند، باید از کلاس کاری IP68 که با ولتاژ پایین 12V کار می کنند و کاملا ایمن هستند، استفاده گردد.

 

 

 

 

آبنما دیواری شیشه ای

بایدهای اولیه برای ایجاد آبنما دیواری

برای داشتن آبنما دیواری در منزل یا محل کسب و کار خود مانند هر آبنمای دیگری بهتر است جای آن را در معماری فضای مورد نظرتان مشخص کنید و با یک متخصص ساخت و اجرای آبنما مشورت کنید تا زیرساخت های مناسب را در همان ابتدای کار در نظر بگیرید تا در هنگام اجرا و نصب آبنما، کمتر با مشکل روبرو شوید. که متاسفانه کارشناسان باتجربه در زمینه ایجاد آبنماهای دیواری بسیار اندک می باشند و عدم توجه به نکات مهم مهندسی و کارشناسی در این زمینه باعث ایجاد مشکلات فنی بزرگ و ایجاد خرابی و حتی گاها صرفنظر کردن از کل آبنما برای کارفرما را به بار می آورد.

 

آبنمای دیواری توکار

 

• آبنما دیواری جای زیادی را اشغال نمی کند اما  باید فضای مناسبی جهت نصب و اجرای آن در نظر گرفته شود.

 

آبنما خانگی دیواری

 

• مسائل و نکات مربوط به عایق کاری مناسب (بر روی دیواری که آبنما بر بستر آن اجرا می گردد و مخزن جمع آوری آب آن نیاز به عایق کاری ایمن و اجرای مناسب آن دارد) و لوله کشی و ایجاد فضای مناسب جهت مخزن جمع آوری آب و قرار گیری واتر پمپ مناسب جهت به گردش درآمدن آب در آبنما، باید بسیار جدی مورد بررسی قرار گیرد.

 

آبنما دیواری خانگی

 

• از آنجا که برای روشن نمودن آبنما نیاز به نیروی برق می باشد، و همچنین جهت سرویس و شستشوی آبنما، امکان تخلیه آب، پر کردن مخزن آبنما و شارژ آب آن باید آبنما در جایی قرار بگیرد که برای به راه انداختن آن دردسر دسترسی به نیروی برق و لوله تغذیه و تخلیه آب را نداشته باشیم.

 

 

 

 

آبنما دکوراتیو

نکات نگهداری آبنماهای دیواری:

پیشنهاد می گردد در فضاهایی که آبنما دیواری در آن نصب می گردد، یک فضای جداگانه برای نصب سیستم فیلتراسیون و خدمات سرویس آبنما در نظر گرفته شود. مخصوصا در فضاهای پر تردد مانند شاپینگ ها، فرودگاه ها و ... تا خدمات سرویس و نگهداری آبنما به درستی انجام و مانع ظاهر نامناسب آن گردد. اگر استانداردهای لازم جهت نگه داری آبنمای دیواری لحاظ گردد، این آبنما به ندرت دچار خرابی و از کار افتادگی می گردد.

1. بهتر است آبنما در مسیر وزش باد شدید و گرد و غبار قرار نگیرد و مداوم تمیز شده و از فیلتراسیون مناسب مخصوصا در مکان های پر تردد، برای جلوگیری از گرفتگی و بد کار کردن آبنما استفاده گردد.

2. تا حد امکان سعی گردد در داخل حوض، بجای استفاده از پمپ های شناور 220 ولت از پمپ با ولتاژ پایین 12/24V استفاده گردد و یا از پمپ های خطی که قابلیت نصب در فضای دیگر و یا فضای موتورخانه را دارند، استفاده گردد. همچنین توصیه می گردد حتماً از کنترل نشتی جریان الکتریکی با نام محافظ جان نیز برای ایمنی بیشتر استفاده گردد.

3. بعلت آنکه یک مقدار مشخصی آب در این محصول به گردش در می آید بر اثر حرکت آب و تبخیر سطحی آن، حجم آب به مرور کم می شود از اینرو باید میزان آن مرتب چک شود تا در صورت کم شدن آب، دوباره مخزن مربوطه پر گردد. برای این منظور می توان از سیستم پر کن آب به صورت مکانیکی با شیر شناور و یا سیستم کنترل سطح توسط سنسور و شیربرقی استفاده نمود. میزان آب داخل مخزن باید در یک سطح مشخصی باشد زیرا زیاد بودن این آب باعث پر سر و صدا شدن و پاشش آب به اطراف می گردد و کم بودن آن باعث ایجاد فشار بی مورد به پمپ آب و کم شدن طول عمر آن گردد.

4. برای رعایت بهداشت و گندزدایی آب در گردش آبنما بهتر است از سیستم گندزدایی UV استفاده گردد زیرا استفاده از سیستم کلر زن به علت تبخیر آب و ایجاد بوی نامطلوب، مناسب نمی باشد.

 

 

 

 

آبنمای مدرن دیواری

این آبنما مناسب چه مکان هایی می باشد؟

آبنمای دیواری معمولا برای اکثر مکان ها مناسب و قابل استفاده است. در این قسمت به چند نمونه از این فضاها اشاره می کنیم.

 

آبنما خانگی

کاهش استرس با آبنما در منازل

وجود صدای بسیار ملایم و آرامبخش آبنماهای دیواری که مناسب فضای داخلی می باشند، باعث خنثی و قابل تحمل شدن سر و صداهای اذیت کننده می شود که این صدای دلنشین به همراه ایجاد رطوبت، تصفیه هوا و تهویه مناسب (بعلت جریان مداوم آب) و همچنین حرکت آرام بخش آب، برای خانم های باردار و کودکانی که دچار استرس می باشند بسیار توصیه می گردد. همچنین این محصول بعلت جریان آب، باعث تهویه طبیعی هوای محیط نیز می گردد.

 

آبنمای دیواری

تلطیف محل کار با آبنما

وجود حرکت و صدای زیبای آب در محیط پر تنش و پر استرس کار باعث تلطیف فضا و آرامش پرسنل و مشتریهای مراجعه کننده می گردد که این آرامش در به نتیجه بهتر رساندن قراردادها می تواند مثمر ثمر باشد.

 

آبنما

آبنمای آرامبخش مناسب بیمارستان ها

برای بیمارانی که دچار بیماریهای سخت می باشند یا افرادی که دچار مشکلات و بیماری های روحی و روانی می باشند، توصیه می گردد که زمان بیشتری را در طبیعت و فضاهای کم استرس، با رطوبت کافی، تمیز و بدون آلودگی، سپری کنند. وجود آبنما با رطوبتی که در فضا پخش می کند باعث جذب آلودگی و کاهش آن در هوای محیط، به عبارت دیگر شستشوی هوا و تنفس راحت تر نیز می شود و همچینین صدا و حرکت آب بر روی دیوار می تواند تداعی کننده طبیعت و حضور در آن را داشته باشد.

 

آبنما دیواری سنگی

یک آبنمای مناسب در لابی ساختمان

امروزه بیشتر به تزئین و زیبا سازی لابی ها اهمیت داده می شود. معمولا برای ایجاد این حظ بصری از انواع تابلوها و گیاهان آپارتمانی استفاده می شود این زیبایی را می توان با استفاده از آبنما بخصوص آبنما دیواری بسیار لوکس تر و خاص تر کرد که آرامش را قبل از ورود به خانه برای تمامی ساکنان یک مجتمع، به ارمغان می آورد.

 

 

 

 

آبنما باغی دیواری

بخش پایانی

آبنما دیواری بعلت خصوصیاتی که پیشتر گفته شد، از جمله زیباترین و پرطرفدارترین آبنماها در بخش داخلی ساختمان می باشد. از آنجا که این آبنما علاوه بر طراوت، تازگی، رطوبت مناسب و زیبایی، ظاهری مدرن به محل سکونت یا کار شما می دهد که داشتن آن بسیار توصیه می گردد. امیدواریم با توضیحاتی که در این مقاله درباره این نوع آبنما داده شد توانسته باشیم گامی مفید در جهت بیشتر شناساندن انواع آبنما در دکوراسیون داخلی و خارجی و لزوم استفاده از آن بین طراحان و عموم مردم برداشته باشیم. شرکت فنی و مهندسی جی اس او، پیشنهادات ویژه ای برای زیباتر کردن فضای پیرامون شما دارد. با ما در تماس باشید.

 

 
 

 

 

تهیه کنندگان: مهندس محمد مددی - مهندس مرجان نبی یان

 

 

شرکت آبنما جی اس او فانتین

کيفيت را به قيمت بخريد

 

 

 
 
 
 
 
 

نظرات

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید!

امکان سفارش بیشتر از موجودی انبار نیست لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

تعداد موجودی انبار تعداد است لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

افزودن به سبد خرید

X