راه اندازی و ارتباط بین محصولات DMX512

 

دستگاه های مورد استفاده در  شبکه DMX جهت ارتباط با محصولات DMX

 

  • DMX DRIVER: دستگاه فرستنده اصلی جهت  تولید فرامین دیتایی به داخل شبکه DMX می باشد.
  • DECODER: که ما با نام دیتا ریدر (DATA READER) هم می شناسیم یک دستگاه گیرنده با تعدادی از کانالهای خروجی جهت اجرای فرامین دیجیتال می باشد.
  • DMX AMPLIFIER: براي مسافت‎‌هاي طولاني و جلوگیری از افت دیتا از تکرار کننده (تقویت کننده) با نام آمپلی فایر DMX استفاده می شود.
  • DMX  SPLITTER/DISTRIBUTOR: براي تقسيم کردن شبکه به دو يا چند قسمت و یا انشعاب از تقسيم کننده DMX استفاده کرد.

 

 

برای اجرای ارتباط فیزیکی بین تجهیزات DMX باید چند نکته را در نظر داشت

  1. براي تقسيم کردن شبکه به دو يا چند قسمت و یا انشعاب حتماً بايد از تقسيم کننده مانند اسپلیتر  DMX استفاده کرد.
  2. براي مسافت‎‌هاي طولاني از تکرار کننده با نام آمپلی فایر DMX استفاده کرد. اين دستگاه‎‌ها از يک طرف داده‎‌ها را بطور صحيح دريافت کرده و در طرف ديگر آن را تکرار يا پخش مي‎‌کنند.
  3. پروتکل DMX512 تا 512 ديمر را پشتيباني مي‌کند ( DMX512 می تواند 512 کانال را پشتیبانی کند که هر کانال می تواند مقدار عددی 0 تا 255 باشد ) .
  4. استاندارد های این پروتکل پيشنهاد میکند از کانکتورهاي  XLR 3 Pin - XLR 5 Pin  که کانکتور نري در فرستنده و کانکتور مادگي در گيرندها نصب و استفاده شود.
  5. جهت بر قراری ارتباط بین تجهیزات اين سيستم ازیک کابل سه رشته  که یک زوج  آن به هم تابيده شده و توسط يک ورقه‌ای محافظ روکش و در آخر توسط شیلد محافظت شده است استفاده می شود. 
  6.  انتهای تمامی شبکه‌ها بايد توسط یک مقاومت 120 اهمی که دو سيم دیتا را به هم متصل مي‌کند بسته شود. 
  7. استانداردهای DMX شبکه‌هاي زنجيره‌اي را پشتيباني مي‌کند که حداکثر 32 گیرنده را مي‌توان در يک خط دیتا ساپورت نماید.
  8.  برای نصب تجهیزاتی بیشتر از 32 دستگاه گیرنده می توانید با اسپلیتر DMX  یه تعداد مورد نیاز خروجی و یا انشعاب بگیرید در روی هر خروجی می توانید 32 دستگاه DMX نصب نمایید.
  9. هر خط دیتا مي‌تواند در حالت رعایت استاندارد ها تا 1000 متر طول داشته باشد. اما بهتر است قبل از رسيدن به اين طول از تکرارکننده مانند آمپلی فایر dmx استفاده شود.
  10.  هر دستگاه گیرنده طبق فعالیت خود در هر کانال از عدد 0 تا 512 باید آدرس دهی شود  .

شکل بالا نحوه قرار گیری تجهیزات DMX  شامل فرستنده و گیرنده ها و تکرار کننده دیتا در شبکه DMX و تعداد مورد استفاده شده در وایرینگ دیاگرام نمایش می دهد و در آخر با یک مقاومت 120 اهمی همه خرو جی ها بسته شده است .

 


تعریف آدرس در  گیرنده ها ( Data reader):

 

هر دستگاه گیرنده طبق فعالیت خود در هر کانال از عدد 0 تا 512 باید آدرس دهی شود. همان طور که در  قسمت تشریح DMX512  گفته شد کدهای اطلاعاتی در بسته های 8 بیتی در 512 بسته که با نام کانال از این پس معرفی می شوند به صورت پی در پی در هر خط شبکه DMX ارسال می گردد هر دستگاه گیرنده طبق آدرس تعریف شده اطلاعات کانال تعریف شده خود را از  512 کانال ارسالی تشخیص و خوانده و اجرا می نمایند. یک چراغ تک رنگ که با پروتکل DMX کار می کند، می تواند یک کانال را به خود اختصاص دهد و  یک چراغ رنگی RGB ( قرمز ، آبی ، سبز )  که با پروتکل DMX کار می کند نیاز به  سه کانال برای اجرا و تغییر هر رنگ نور خود دارد و تجهیزات دیگر که با این پروتکل کنترل می شوند تعداد کانالهای مورد نیاز آنها توسط شرکت سازنده خود مشخص میگردد. تعریف آدرس گیرنده ها (Data reader) به دو صورت امکان پذیر می باشد.

  • تعریف آدرس توسط DIP Switch: به کمک کلیدی به نام DIP Switch که روی سخت افزار گیرنده ( Data Reader) قرار داده شده می توان آدرس کانال همان گیرنده را بر روی خود تعریف نماید. که در شکل پایین به صورت چند مثال نمایش داده شده است

 

  • تعریف آدرس به کمک RDM: این نوع تعریف آدرس برای تجهیزاتی که دسترسی به آنها بسیار مشکل می باشد توسط  نرم افزار و سخت افزار  خاصی در صورت پشتیبانی گیرنده ( Data Reader) از RDM امکان پذیر می باشد.

 


در پایین نمونه ای از دیاگرام وایرینگ تجهیزات تولیدی شرکت GSO جهت استفاده کاربران و متخصصین طراحی شده است که برای تکمیل تعاریف بالا و آشنایی بیشتر شما عزیزان ارائه میشود. قابل ذکر است بنابه طراحی و استفاده از تکنولوزی و تجهیزات روز در ساخت و کنترل تجهیزات تولیدی این شرکت رسم شده است.

 

  • در صورت نیاز به سوال و یا نظر فنی شما می توانید با بخش فنی این شرکت در بخش نظرات در تماس باشید.
  • گردآورنده . واحد فنی مهندسی شرکت GSO , آقای مهندس محمد مددی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید!

امکان سفارش بیشتر از موجودی انبار نیست لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

تعداد موجودی انبار تعداد است لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

افزودن به سبد خرید

X