همه چیز درباره آبنما باغی

پرده آب

 

آبنما باغی به دسته ای از آبنماها گفته می شود که از طرفی مناسب فضاهای باز کوچک خانگی، باغها، محوطه بیرونی ویلاها، لنداسکیپ، روف گاردن و ... می باشد. یعنی از طرفی به علت یک سری خصوصیاتی که دارد از جمله میزان پاشش آب، صدای ریزش آب و ... مناسب فضاهای باز می باشد و در فضا و دکوراسیون داخلی پرطرفدار نیست و از طرف دیگر معمولا وسعت و بزرگی آبنماهای شهری را ندارد. آبنماهای باغی در انواع و اشکال مختلف با استفاده از نازل‌های مختلف، طبق خواسته و نظر مشتری و البته با توجه به شرایط فضای مورد نظر نصب و اجرا می گردد. در ادامه به معرفی انواع آبنما باغی خواهیم پرداخت.

 

آبنما باغی

انواع آبنما باغی

انواع آبنمای باغی را می‌توان در سه دسته کلی شامل:

1- آبنمای برکه ای

2- آبنمای دیواری

3- آبنمای کلاسیک

جای داد. در ادامه به هر یک از این آبنماها را به‌ صورت مجزا خواهیم پرداخت.

 
 

برکه پیش ساخته

 

1- آبنمای برکه ای

وقتی صحبت از آبنما در باغ و باغچه می شود ناخودآگاه انواع برکه ها، حوض ها، استخرها و جوی های آب در ذهن شنونده تداعی می گردد. از اینرو این دسته یکی از مهمترین و پر کاربردترین دسته ها در بخش آبنمای باغی می باشد که شامل سه زیرگروه زیر می باشد:

 

نازل آبنما باغی

1-1- نازل های آبنما در برکه:

 

نازل هایی که مناسب کنار استخر، حوض یا برکه هستند را شامل می شود از جمله نازل کرتین استخری ایستاده، نازل واتر کنن، نازل پرده آب ایستاده، نازل جام و نازل ریزشی که در بخش بعدی به تک تک آنها به اختصار می پردازیم .

 

پرده آب در آبنما باغی

1-2- حوض و برکه:

 

که می توانند شامل انواع حوضهای سنگی و بتنی و یا به صورت مدرن یعنی انواع برکه و حوض های استیل و برکه های پلی یورتان و یا به صورت برکه هایی با ظاهر طبیعی و کلاسیک که با ورق های آستری ژئوممبران ساخته می شوند، باشند .

 

آبراهه استیل

1-3- جوی و آبراهه:

 

شامل انواع جوی های سنگی و بتنی و آبراهه هایی که به صورت پیش ساخته از جنس استیل در سایز و اشکال گوناگون ارائه می شوند که جهت عبور آب بر روی سطح زمین و هدایت آن از یک مخزن اولیه به مخزن ثانویه می باشد. که برای سطوح با شیب زیاد یا دارای اختلاف سطح بیشتر، می تواند به صورت پله ای نیز استفاده شود، می باشند.

 

آبنما دیواری

2- آبنمای دیواری

گاهی باغ یا محوطه باز ویلا، دارای دیوارهای بلند یا دیوارهایی که زیاد در معرض دید هستند، می باشد از این رو یک سری آبنماها جهت پوشش دادن این بخش طراحی شده اند:

 

آبنما دیواری

2-1- آبنما دیوار خیس:

 

آبنما دیوار خیس هستند که بر روی دیوار، سطحی خیس به وجود می آورند که با توجه به بستری که آب روی آن جریان دارد، حالات مختلف از حرکت آب بر روی دیوار را در بر دارند. در این نوع آبنما که عموما از نازلهای ریزشی و نازل های سرریز استفاده می شود. این نازل ها به گونه ای نصب شده اند که آب خروجی از بالای دیوار بر روی آن جاری می شود و با توجه به متریال دیوار، انواع موج ها و حرکات مختلف آب که بر اثر حرکت بر بسترهای متفاوت ایجاد می گردد را شامل می شود. انواع آبنمای هارمونیک، آریا وال و انواع دیگر آبنماهای دیواری آبنما شیشه ای، سنگی، استیل و .. را در این گروه می توان نام برد.

 

پرده آب

2-2- نازل های آبنما دیواری:

 

این گروه، نازل هایی هستند که بر روی دیوار نصب می شوند که آب را به صورت آبشاری و پرده آب و یا اشکال گوناگون به سمت مخزن جمع آوری آب هدایت می کند و نمایی از زیبایی بصری همراه با صدای دلنشین مناسب فضای باز ریزش آب را ایجاد می کند. از جمله می توان آبنمای آبریز، نازل پرده آب دیواری، نازل کرتین استخری دیواری، نازل نی ریز و نازل ریزشی را نام برد که در بخش بعدی بیشتر درباره آنها صحبت می کنیم.

 

آبنما سنگی

 

3- آبنمای کلاسیک در باغ

این دسته که از دیرباز به خصوص در محوطه بیرونی عمارت ها و باغهای سلطنتی جایگاه خاصی برای خود داشته است، که عمدتا شامل چندین فواره آب درون یک حوض بزرگ را شامل می شده است. این نوع آبنما هنوز هم در آبنمای باغی طرفداران خود را دارد که در آن از انواع فواره های کلاسیک شامل نازل گل، چتری، فوم، کسکید و ... استفاده میشود.

 

ساخت آبنما باغی

 

انواع نازل‌های پرکاربرد در آبنما باغی

حالا که با انواع آبنماهای باغی آشنا شدیم، نوبت آن است که تعدادی از نازل هایی که عمدتاً در آنبمای باغی مورد استفاده قرار می گیرند نیز بپردازیم.

 

نازل آبنما نی ریز

نازل آبنما نی ریز:

 

نازل آبنما نی ریز، برگرفته از ابزار های اولیهای است که بشر در طبیعت سر راه آب چشمه ها به صورت لوله ای نی مانند از جنس چوب، سفال و یا برخی فلزات ساخته می شد، است که از آب خروجی آن جهت استفاده خوراکی یا نظافت و حتی به صورت تزئینی استفاده می کرده است. این نازل که امروزه با با اشکال ظاهری مختلف و خروجی های آب متفاوت (مقطع گرد یا مستطیل و ...) تولید می شوند، علاوه بر سادگی، ظاهری نوستالژیک و کلاسیک به محیط پیرامون میدهد و با توجه به فضای مورد استفاده می توان انواع سنگی یا فلزی مدرن آن را برگزید. این نازلها به‌صورت تکی یا گروهی قابل استفاده می باشند.

 

آبنما پرده آب

نازل پرده آب (آبشار):

 

این نوع نازل، پرده آبی شفاف و پیوسته ایجاد می کند که به سبب زیبایی آبشار گونه آب خروجی و صدای دلنشین آن، در بخش آبنماهای باغی، جزء پرطرفدارترینها می باشد.

 

آبنما بارانی

نازل آبنما بارانی:

 

نازل آبنما بارانی که به نازل ریزشی نیز معروف می باشد آب را به صورت قطرات باران در یک، دو یا سه ردیف با قابلیت ایجاد به طول دلخواه در می آورد. این نازل هم در کنار دیوار و هم در وسط استخر به صورت پرده آب باران گونه استفاده میشود. برای اطلاعات بیشتر درباره این نازل به مقاله " آبنمای باغی بارانی یا آبنمای خانگی نواری؟ " مراجعه نمایید

 

آبنما پرده آب جام

نازل آبنما پرده آب جام:

 

نازل آبنما پرده آب جام، شامل صفحه ای بشقاب مانند با قطرهای مختلف تولید می گردد که بر روی پایه یا بر روی سطح زمین قابل نصب است که هم میتوان در وسط آن نازل کلاسیک مانند نازل قل زن، نازل چتری، نازل فوم، نازل کسکید و ... نصب کرده و آب پس از سر ریز شده از لبه های بشقاب مذکور به صورت پرده آبی زیبا اطراف آن را گرفته و وارد مخزن شده و از آنجا دوباره توسط پمپ به گردش در می آید و یا بدون نازل به صورت مخزنی بشقاب شکل که حاوی مقدار مشخصی آب است که به صورت آبنمای ساکن و منعکس کننده نور و تصاویر محیط پیرامون می باشد، استفاده کرد که زیبایی خاص خود را دارد.

 

آبنما دیواری آبریز

آبنما آبریز:

 

آبنمای آبریز، از آبراهه های کوچکی که بر روی دیوار به صورت پلکانی نصب شده اند تشکیل شده است که آب را از نازل بالایی به صورت آبشاری کوچک به نازل زیرین هدایت کرده و از این جابجایی، منظره زیبایی بر روی دیوار به همراه صدایی ملایم ایجاد می کند.

 

آبنما ماساژور استخری

آبنما ماساژور واتر کنن:

 

این نازل که بیشتر در کنار استخرهای شنا و جکوزی ها که در فضای باز و باغها ایجاد می شوند، کاربرد دارد و از آن جهت آبدرمانی نیز استفاده می شود، شامل یک لوله خمیده از جنس استیل و نازل های مورد استفاده جهت پاشش آب که عمدتا فن جت، کلاستر، کمت و فینگر می باشد که در انتخای لوله نصب شده و آب را به شکل زیبایی با فشار مناسب به درون استخر راهبری می کند.

 

نازل کرتین

نازل کرتین:

 

این نازل به صورت دیواری و یا ایستاده در کنار استخر، حوض، برکه و یا آبراهه مورد استفاده قرار می گیرد و آب را به صورت پرده آبی شفاف و به هم پیوسته به مخزن جمع آوری آب مانند حوض، هدایت می کند که در مقاله "نازل کرتین در آبنما استخری و لنداسکیپ" به صورت مفصل به آن پرداخته شده است.

 

آبنما باغی پرده آب

 

نکات مهم در خصوص استفاده بهینه از آبنما در باغ

برای داشتن یک آبنمای زیبا و کارآمد در محوطه باز خود یک سری نکات باید رعایت شود که در ادامه به آنها می پردازیم:

 

آبراهه استیل

 

فیلتراسیون:

آب بر اثر راکد ماندن با گذشت زمان، حاوی یک سری آلودگی های محیطی از جمله برگ، اجسام خارجی و گرد و غبار و یک سری آلودگی هایی که درون خود آن ایجاد می شود مثل انواع لجن ها و خزه ها و ... می گردد که این آلودگی ها علاوه بر جلوه نازیبا و بوی نامطبوع و همچنین مضر بودن برای سلامتی، از کارکرد درست آبنما جلوگیری کرده و به مرور باعث خرابی و گاهی از کار افتادگی کامل آبنما می شود از اینرو از انواع سیستم های فیلتراسیون فیلتر شنی، فیلتر بیولوژیکی و یا فیلتر UV با توجه به حجم و نوع کاربرد آب آبنما، جهت جلوگیری از بروز این مشکلات استفاده می گردد.

 

چراغ آبنما IP68

 

نورپردازی:

آبنماهای باغی نیز مانند دیگر آبنماها برای جلوه بیشتر و زیبا تر شدن در تاریکی شب به نورپردازی مناسب نیاز دارند از این رو انواع چراغ های داخل آبی IP68 برای استفاده در داخل آبنما و یا محیط، به بازار عرضه شده است.

 

آبنمای آب و آتش

 

فضای مورد نظر:

انتخاب نوع نازل ها و چیدمان آنها باید با توجه به بزرگی و اندازه محوطه و همچنین هدف از استفاده از آبنما در محیط در نظر کارفرما، انتخاب شود تا بهترین و رضایتبخش ترین نتیجه را به ارمغان آورد. حتی می توانید برای زیبایی بیشتر از پکیج های آب و آتش نیز استفاده مناسبی بنمایید.

 

آبنما باغی

 

کلام پایانی

آبنما باغی دادن روح زندگی به فضای خارجی محیط زندگی خود است که امروزه در بین طراحان و کارفرمایان جایگاه ویژه ای پیدا کرده است از اینرو تولیدات و محصولات آبنمای باغی متنوعی در این حوزه به بازار عرضه شده است. باید دقت داشت که از انواع آبنماهای باغی گاها در محیط های داخلی نیز استفاده می شود ولی این انتخاب مستقیما به نوع کاربری محیط داخلی و میزان فضا و نوع طراحی آن بستگی دارد ولی عموما از این آبنماها در فضاهای سبز خارجی استفاده می شود.

 

 

تهیه کنندگان: مهندس محمد مددی - مهندس مرجان نبی یان

 

 

نظرات

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید!

امکان سفارش بیشتر از موجودی انبار نیست لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

تعداد موجودی انبار تعداد است لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

افزودن به سبد خرید

X