آبنما در روف گاردن

روف گاردن چیست؟

امروزه با توجه به آپارتمان نشینی و گسترش شهرها و اقدام به سکونت افراد زیادی در یک محدوده باعث افزایش ساخت و ساز و تغییر کاربری زمینهای زراعی و یا کشاورزی و یا مراتع و جنگلها به ساختمان و خیابان و در نهایت باعث کاهش فضاهای سبز در نتیجه آن آلودگی هوا شده است. این معضل باعث شد طراحان و دکوراتورهای داخلی ساختمان در صدد ایجاد همنشینی بیشتر طبیعت با زندگی شهرنشینی داشته باشند. از اینرو شاهد رواج یافتن تولید و طراحی انواع گلخانه های خانگی و فضاهای سبز و استفاده از آبنما در روف گاردن، استفاده از انواع گلها و گیاهان آپارتمانی در بالکن و تراس و تجهیزاتی که برای استفاده هر چه بیشتر این مکانها و افزایش فضای سبز شهری، تولید شده اند، می باشیم. با توجه به این تقاضا، طراحان و معماران سعی در استفاده بهینه از فضاهای مرده منازل در دستیابی به این هدف هستند. یکی از این فضاها که استفاده چندانی ندارد، سقف خانه ها می باشد. از انجا که در ایران به خاطر شرایط آب و هوایی، اکثر نقاط کشور، دارای خانه ها و آپارتمانهایی با سقف های مسطح می باشند، این فضای بزرگ مکان مناسبی جهت استفاده به صورت یک باغ یا باغچه خانگی می باشد که تمام ساکنین بتوانند در همه زمانهای شبانه روز از وجود فضای سبز اختصاصی آن لذت ببرند.

 

 

پرده آب

با توجه به آنکه طبیعت با آب معنا می گیرد استفاده از آبنما در روف گاردن نیز بسیار پرطرفدار و حتی می توان گفت جزء لاینفک آن شده است. از اینرو انواع محصولات آبنما که مناسب روف گاردن باشد توسط تولیدکنندگان این صنعت، ساخته و به بازار عرضه شده است که به چند گروه آبنماهای آبشاری که بر روی زمین و یا دیوار نصب می شوند و آبنماهای بارانی که از بالا به سمت پایین ریزش می کنند و حوض و برکه های آب که فواره هایی داخل آنها قرار داده می شوند، تقسیم می شوند. در ادامه به معرفی هر گروه می پردازیم.

 

انواع آبنما باغی مناسب برای روف گاردن

این آبنماها به چند گروه زیر تقسیم بندی می شوند:

گروه اول - آبنماهای آبشار شامل نازل های پرده آب، نی ریز، آبنما دیواری آبریز و کرتین می باشند.

آبنما باغی پرده آب

 

نازل آبنما پرده آب یا آبشار: این نازل آب را به صورت پرده آبی شفاف و به هم پیوسته در می آورد. اگر یک حوض آب در روف گاردن خود دارید و صدای آبشار گونه آب را در فضای سبز می پسندید این گزینه بسیار مناسب است که به دو صورت ایستاده یا پایه دار و بصورت دیواری جهت نصب بر روی دیواره حوضچه، تولید شده است.

 

آبنما دیواری نی ریز

 

آبنما دیواری نی ریز: این آبنما تلفیقی از عناصر سادگی، زیبایی، مدرنیته و کلاسیک است. این نوع آبنما بر روی دیوار نصب می گردد و یک آبنمای مینیمال ساده را به نمایش می گذارد. برای استفاده از آن باید حوضچه آب نیز در نظر بگیرید که آب خروجی از نازل در آن بریزد و دوباره توسط پمپ کوچک و کم مصرف گردش نماید.

 

آبنما دیواری آبریز

 

پکیج آبنما دیواری آبریز: این پکیج شامل تعدادی نازل آبریز است که در ارتفاع های مختلف روی دیوار نصب می شود و آب را به صورت آبشارهای کوچک از نازلی به نازل دیگر منتقل می کند. این آبنما بویژه برای مکانهایی محدودیت فضا برای داشتن آبنما دارند یا مکانهایی که دارای دیوارهای بلند هستند بسیار توصیه می شود.

 

پرده آب کرتین

 

نازل پرده آب کرتین: این نازل آب را به صورت پرده آبی شفاف به سمت بیرون پرتاب می کند که بیشتر برای آبدرمانی نیز در استخر های شنا استفاده می شود و به دو صورت ایستاده و دیواری تولید می شود که با توجه به موقعیت قرار گیری نازل کنار حوض آب بر روی دیوار یا بر روی زمین در فضای روف گاردن نصب کنید.

 

گروه دوم - آبنماهای بارانی شامل آبنمای ریزشی و نواری می باشند.

آبنما بارانی

آبنمای بارانی و یا ریزشی: خروجی این نازل آبنما به صورت قطرات باران می باشد که به دو نوع نازل منحنی و خطی با ردیف های ریزش یک، دو و سه ردیفه تولید می شود. این نازل را می توانید بر روی حوض آب و یا حوض پوشیده شده، استفاده نمایید که جلوه بسیار مناسبی جهت استفاده در روف گاردن دارد.

 

آبنما مایلر

آبنمای نواری یا رشته ای: این آبنما شامل نوارهایی از جنس مایلر که از نازل های مربوط به هر یک از بالا به سمت پایین کشیده شده و در پایین توسط وزنه های مخصوص فیکس شده اند طراحی شده که آب از نازل مربوط به هر نوار خارج شده و بر روی نوار لغزیده و به سمت پایین هدایت می شود. از آنجا که این بدون صدا و پاشش آب هستند بسیار مناسب هم داخل و هم خارج از ساختمان مانند روف گاردن می باشند. فضای زیادی اشغال نمی کند در نتیجه هم برای مکانهای کوچک و هم مکانهای بزرگ مناسب می باشد و میتواند کنار دیوار یا بعنوان بخش کننده فضا از آن استفاده کرد.

 

گروه سوم - آبنماهای حوض شامل انواع برکه، حوضچه، آبراهه و جام می باشند.

حوض در روف گاردن

برکه و حوضچه: برکه و حوضچه ها در دو نوع PVC و استیل ساخته می شود که با توجه به فراهم بودن شرایط اولیه جهت برپایی این گونه آبنما، می توانید از حوضچه های آماده با کیفیت بالا، طول عمر زیاد، عایق بندی عالی و نصب سریع برخوردار شوید و دیگر دغدغه ساخت حوضچه و دردسرهای آن را نخواهید داشت.

 

آبراهه استیل

جوی و آبراهه استیل پیش ساخته: اگر قصد جاری نمودن آب را در یک مسیر و یا ریزش آن از حوضی به حوض دیگر دارید می توانید از آبراهه های استیل بسیار شکیل و مدرن استفاده کنید.

 

آبنما پرده آب جام

نازل آبنمای جام: به شکل یک جام استیل که آب در داخل آن جمع شده و به دو صورت قابل استفاده می باشد 1- وقتی می خواهید مانند یک حوضچه عمل کرده و آب داخل آن جوشش کند که در این صورت می توانید از یک نازل مناسب در مرکز آن جهت جوشش آب استفاده کنید که در این صورت باید مخزی جهت جمع آوری پرده آب زیبای سرریز شده از آن در نظر داشته باشید 2- زمانی که میخواهید از آن بعنوان آبنمای سکون استفاده کنید که در نوع خود بسیار منحصر بفرد و پر طرفدار می باشد. در این صورت آن را در جای مناسب قرار داده و درونش را با مقدار آب مشخصی پر می کنید. جهت جلوگیری از ماندگی و لجن شدن آب باید از فیلتراسیون مناسب نیز استفاده کنید. همچنین میتوانید از آن بعنوان یک برکه مدرن کوچک استفاده کنید و گیاهان برکه ای را در آن پرورش دهید که بسیار خاص و زیبا می باشد.

 

گروه چهارم - آبنماهای دیواری شامل آبنمای شیشه ای، دیوار خیس، آبنمای مشی و آریا وال می باشند.

آبنما شیشه ای استند

آبنمای شیشه ای: این آبنما شامل شیشه ای مسطح به صورت عمودی می باشد که آب پس از سرریز شدن از نازل قرار داده شده در بالای آن، بر روی سطح شیشه ای لغزیده و جریان پیدا میکند و در مخزنی که در پایین شیشه قرار داده شده است جمع آوری و دوباره به گردش در می آید. این آبنما فضای زیادی اشغال نمی کند و می تواند در هر فضایی چه کوچک و چه بزرگ نصب و راه اندازی شود و تقریبا بدون صدا می باشد. این آبنما را هم میتوان در کنار دیوار و هم به منظور جدا کردن فضا استفاده کرد. مانند آبنمای استند شیشه ای.

 

آبنما دیواری

آبنما دیوار خیس: شامل دیواری از متریال های مورد نظر (سنگ، شیشه، استیل، مواد پیلیمری و ... ) می باشد که آب توسط نازل تعبیه شده در بالای دیوار بر روی آن ریزش می کند و حرکات زیبایی بر روی دیوار نقش می بندد و درون مخزنی که در پایین دیوار قرار دارد جمع آوری و توسط پمپ به گردش در می آید. این آبنما برای روف گاردن هایی که دیوارهای بلند دارند، بسیار مناسب می باشد و فضای بسیار کمی اشغال می کند. مانند نازل های وت وات.

 

آبنما مدرن هارمونیک

آبنما هارمونیک: این آبنما از به صورت دیواری می باشد که به واسطه توری فلزی مش مانندی که بر سطح آن قرار دارد، آب جاری بر روی خود را به حالتهای زیبایی به نمایش در می آورد . این آبنما هم در کنار دیوار و هم بعنوان تقسیم کننده فضا کاربرد دارد و فضای کمی را در بر میگیرد. مانند آبنمای هارمونیک.

 

آبنما دیواری آریا وال

آبنمای آریا وال: این آبنما دیواری از جنس تایلهایی با برجستگیهای خاص از جنس مواد می باشند تشکیل شده که آب جاری بر روی آن شکل خاصی را دارا می باشد. این آبنما بر روی دیوار نصب و اجرا می شود و مناسب دیوارهای بلند می باشد. مانند آبنمای آریا وال دیوار سنگی.

 

گروه پنجم – آبنماهای آب و آتش شامل پکیج های آب و آتش و آتشدانها می باشند.

آبنمای آب و آتش

پکیج آبنما آتشدان: در این نوع آبنما از روشنایی و گرمای آتش در تلفیق با ریزش پرده ای و شفاف آرامش بخش آب بهره مند می گردید. برای داشتن این آبنما در روف گاردن خود نیاز به حوض آب دارید. که می توانید از حوضچه و برکه های آماده استفاده کنید.

 

پکیج آتشدان

پکیج آتشدان: با اینکه این محصول جزء دسته آبنماها نمی باشد ولی بعلت پرطرفدار بودن در میان طراحان، در اینجا به آن اشاره می کنیم. این پکیج شامل محفظه استیل که در آن نازل های آتش قرار دارد و در اشکال گرد، مربع و مستطیل تولید می شود. این محصول را می توان درون میز تعبیه کرد تا افراد با نشستن اطراف آن از گرما و زیبایی آتش لذت ببرند.

 

پمپ آبنما باغی

پمپ آبنما باغی و لنداسکیپ

همانطور که میدانید آبنماها برای به گردش در آوردن آب نیاز به واتر پمپ دارند که برای آبنماهای باغی و روف گاردن نیز پمپ هایی با نیرو و اندازه مناسب تولید شده است که بسته به نوع آبنمای نصب شده، انتخاب و استفاده می گردد. بعضی از انواع آن عبارتند از پمپ های اکو و پمپ های تک فاز.

فیلتر آبنما UV

متعلقات آبنما باغ و لنداسکیپ

برای نصب هر گونه تجهیزاتی نیاز به یک سری متعلقاتی می باشد که آبنما نیز از این موضوع مستثنی نیست. علاوه بر متعلقاتی مانند پایه های تنظیمی ، اتصالات و فیتینگ ها، پرکن و سرریز آب و صافی سبدی، فیلتراسیون مبحث مهمی در آبنماهای باغی و روف گاردن می باشد. در صورت فیلتراسیون نا مناسب یا عدم فیلتراسیون علاوه بر بوجود آمدن شرایط فیزیکی بد برای آب آبنما و بوی بد آب، باعث اختلال در کار آبنما و گاهی از کار افتادگی آن نیز می شود. بدین جهت انواع سیستم های فیلتراسیون از جمله فیلترهای شنی، فیلترهای uv و فیلترهای بیولوژیکی تولید شده است.

کلام آخر

در این مقاله به شرح لزوم استفاده از روف گاردن و انواع آبنماهایی که مناسب استفاده در این نوع باغها می باشد، پرداختیم. امیدواریم بتوانید با استفاده از این اطلاعات، انتخاب صحیح و آگاهانه ای برای آبنمای روف گاردن خود داشته باشید.

گردآورندگان: مهندس محمد مددی، مهندس مرجان نبی یان، مهندس مهران درویش

 

 

شرکت آبنما جی اس او فانتین

کيفيت را به قيمت بخريد

 
 
 
 
 
 

نظرات

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید!

امکان سفارش بیشتر از موجودی انبار نیست لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

تعداد موجودی انبار تعداد است لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

افزودن به سبد خرید

X