آبنمای نواری یا آبنمای ریزشی؟

آبنمای باغی ریزشی یا آبنمای خانگی نواری

 

آبنما طی سال‌های اخیر به شدت مورد توجه بسیاری از طراحان و همینطور صاحبان مکان‌های پربازدید قرار گرفته است. انواع مختلفی از آبنماهای تزئینی وجود دارد که هر کدام با توجه به ویژگی‌های خود، کاربرد‌های مختلفی دارند. آبنماهای مدرنی که اخیرا در این صنعت ساخته و تولید شده است همگی سعی در تداعی کردن هر چه بیشتر طبیعت در محیط زندگی طرفداران خود دارند.
شاید شما بخواهید برای داخل خانه یا فروشگاه و یا برای باغ و یا حیاط خود از آبنمای مناسب آن فضا، استفاده کنید که مشاوران دو آبنما ریزشی و آبنما نواری را بیش از دیگر آبنماها پیشنهاد میدهند. ممکن است در نگاه اول این دو آبنما، بسیار شبیه به هم بنظر بیاید اما تفاوتهای اساسی ای دارند که هر یک را مناسب فضایی خاص نموده اند و در ادامه به آن اشاره خواهد شد. آبنمای ریزشی تداعی کننده صدای باران و ریزش قطره گون زیبای آن می باشد که بسیار در باغ، روف گاردن، استخر و فضای غیر مسقف، پر طرفدار می باشد و حتی در انواع آبنما شهری هم از استفاده از آن استقبال بسیاری شده است. آبنمای مشابه دیگری که اخیراً به خصوص در کشورهای خارجی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، آبنمای خانگی نواری یا آبنمای رشته ای یا آبنمای مایلر می باشد که بیشتر در داخل ساختمان و فضاهایی که نیاز به سکوت بیشتر و عدم پاشش، دارند، استفاده می شود. بنابراین اگر می‌خواهید یکی از انواع این دو آبنما را برای محیط خود خریداری کنید، شناخت نقاط قوت و ضعف هر کدام می‌تواند به شما کمک سودمندی کند. پس در ادامه با ما باشید:

 

 

 

آبنما خانگی نواری

آبنما خانگی نواری یا آبنما مایلر چیست؟

این آبنما که به آبنمای رشته‌ای هم معروف است، نمایشی زیبا از حرکت و جریان لغزش آب با سرعت ثابت و چشم نواز را بر روی نوارهای شفاف و باریکی که از بالا به سمت پایین کشیده و توسط وزنه هایی در مخزنی مخصوص، ثابت شده اند، به نمایش می‌گذارد. همچنین جهت زیبایی بیشتر از سیستم نورپردازی مناسب در روی نازل استفاده شده است که قابلیت نورپردازی آب با رنگ های مختلف در حال ریزش و دادن جلوه بیشتر به آبنما را دارد.
لازم به ذکر است که به علت جهت دهی آب توسط ریسمان های تعبیه شده در آبنما، ارتفاع نازل هر اندازه می تواند باشد و در ارتفاعات زیاد نیز همان زیبایی و خروجی مناسب را دارا می باشد.

 

 

 

 

 

آبنما باغی ریزشی

آبنما باغی ریزشی چیست؟

در این آبنما،  آب از طریق نازل‌های کمت با قطر 4 میلی‌متر در ردیف های 1، 2 و یا سه با فاصله های 3 سانتی متری از هم خارج می شود و در جهت پایین ریزش می کند که به علت کوچک بودن روزنه خروجی آب، هنگامی که آب به یک فاصله خاصی از نازل میرسد از هم گسیخته شده و به صورت قطرات باران به حرکت خود ادامه می دهد از این رو به این آبنما، آبنمای بارانی نیز گفته می شود.
از این آبنما در محیط‌های بیرونی و در فضای باز استفاده بیشتری می‌شود. از جمله می‌توان به استخرها، باغ ها، اشاره کرد. نازل های ریزشی برای راه اندازی آبنماهای شیشه ای و یا دیوار خیس با تایلهای خاص نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
آبنما ریزشی می تواند با نورپردازی مناسب باعث ایجاد جلوه ای ویژه و بسیار رویایی و خاص در شب، شود.

 

 

 

 

 

بررسی تفاوت‌های دو آبنما

با توجه به توضیحات ارائه شده، حال زمان آن رسیده که به بررسی برخی تفاوت‌های اساسی مانند 1. نوع نازل 2. نوع ریزش و خروج آب 3. میزان تولید صدا 4. میزان پاشش آب 5. هزنیه، این دو آبنما بپردازیم تا شما بتوانید با دانش کافی نوع آبنمای مناسب مورد نظرتان را انتخاب و تهیه نمایید:

 
نازل آبنما

1.نوع نازل آبنمای به کار رفته

نوع نازل در آبنمای نواری ثابت است که نوار مایلر را از خود عبور داده و این نوار تا مخزن جمع کننده آب، کشیده شده است. ثابت ماندن این نوار به وسیله فنرها یا وزنه‌های مخصوص که توسط مجری و نصاب در داخل مخزن آب تثبیت می گردد، صورت می‌گیرد.
اما در آبنمای ریزشی، نازل ها به صورتی ساده تعبیه شده اند ولی قابلیت تنظیم زاویه پاشش آب را ممکن می سازد.

 

 

 

 

 

آبنما نواری
آبنما ریزشی

2.نوع ریزش خروجی آب

دیگر تفاوت در این دو آبنما، چگونگی ریزش آب است. در آبنمای نواری، آب روی نوارها سر خورده و به سمت پایین هدایت شده و داخل مخزن می‌ریزد که جهت دهی قطرات آب توسط ریسمان مخصوص، مانع از پاشش و پرش آب در حین ریزش آن از بالا به سمت پایین و یا در هنگام فرود در مخزن آب و بدون هر گونه صدا یا لرزش می شود.
اما در آبنمای ریزشی، آب پس از خروج از هر یک از نازل‌ها به سمت پایین آزادانه سقوط و به صورت بارانی ریزش می کند. پس دارای پاشش آب و صدای ریزش در محیط به علت این سقوط، می باشد.

 

 

 

 

آبنما

3.میزان صدای آب تولیدی

این امر ممکن است موضوعی تعیین‌کننده برای بسیاری از افراد باشد. همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، در مدل نواری، تقریبا ریزشی بدون صدا صورت می گیرد و صدای آن، به هیچ عنوان حتی در صورت زیاد شدن ارتفاع آبنما، برهم زننده سکوت نمی باشد.
اما در مدل آبنمای ریزشی، صدایی مانند بارش باران را می‌شنویم که البته در فضای باز، بسیار روح‌نواز و مناسب هم هست ولی در محیط بسته به علت اکو شدن صدا، مناسب نمی باشد که به علت سقوط بدون کنترل آب هر چه ارتفاع آبنما بیشتر باشد صدای تولید شده از ریزش و سقوط آب داخل مخزن بیشتر خواهد بود و صدای با شدت زیاد باران مانند را ایجاد میکند.

 

 

 

 

 

آبنما خانگی

4.میزان پاشش آب

در آبنمای نواری، قطرات آب توسط نوار با ملایمت از محل خروج تا مخزن همراهی شده که این نوار مانع از شتاب گرفتن قطرات آب نیز می شود و در نهایت قطرات آب بسیار آرام وارد مخزن آب می گردد در نتیجه پاشش آب به اطراف در این نوع آبنما صفر است. با توجه به پاشش حداقل نزدیک به صفر و صدای بسیار کم تقریبا بدون صدا، از این آبنما می‌توان در محیط‌های داخلی ساختمان که نیاز به سکوت بیشتر و خشک بودن کفپوش اطراف آبنما دارند، استفاده کرد. به طور مثال محیط‌های داخل ساختمان مانند منازل مسکونی، اداری، هتل ها، لابی، فروشگاهها، مال ها و ... این نوع آبنما کاربرد بیشتری دارد.
ولی در آبنماهای ریزشی قطرات آب بعد از خروج از نازل به علت سقوط آزاد، شتاب گرفته و به مخزن جمع کننده آب وارد می شود و امکان پاشش آب با برخورد قطرات با سطح آب و یا هنگام سقوط وجود دارد و هر چه ارتفاع آبنما یا فاصله نقطه ریزش آب تا سطح آب، بیشتر باشد، میزان این پاشش بیشتر خواهد بود.

 

 

 

آبنما دکوراتیو

5.هزینه‌های ساخت آبنما

بحث هزینه ساخت آبنما هم می‌تواند عامل مهمی در تهیه هر نوع محصولی باشد و از این رو به طور کلی باید گفت در نوع آبنمای نواری، به دلیل استفاده بیشتر از استیل در وزنه‌ها یا فنرها و صفحه مهارکننده روی مخزن و همچنین استفاده از نوار مایلر، هزینه بیشتری نسبت به آبنمای ریزشی محاسبه می گردد.

 

 

 

 

آبنما

کلام آخر

اما به هر ترتیب، انتخاب از میان این دو گزینه به سلیقه و شرایط شما بستگی دارد. اگر محدودیتی از نظر محیطی ندارید و می‌خواهید هزینه کمتری بپردازید، آبنمای ریزشی گزینه مناسبی برای شما است، اما اگر محیطی آرام را مد نظر دارید، باید آبنمای نواری را برگزینید و از آن استفاده کنید. به این نکته توجه کنید که محل و نوع استفاده هر آبنما با هم متفاوت می باشد و هیچ یک از محصولات نمیتواند به جای دیگری استفاده شود. پس دقت کنید تا محصول مناسبی را انتخاب نمایید.

 
 

 

 

تهیه کنندگان: مهندس محمد مددی - مهندس مرجان نبی یان

 

 

شرکت آبنما جی اس او فانتین

کيفيت را به قيمت بخريد

 

 

 
 
 
 
 
 

نظرات

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید!

امکان سفارش بیشتر از موجودی انبار نیست لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

تعداد موجودی انبار تعداد است لطفا یکی از موارد زیر را انتخاب نمائید

افزودن به سبد خرید

X